سیاست

۳۳۹ ساحه علفچر در سطح کشور تثبیت واز غصب نجاب داده خواهد شد

کابل/ 24 حوت/ باختر
یک مسوول در اداره  کوچی ها در برنامه پاسخدهی دولت به ملت امروز  گفت که 339 ساحه علفچر در سراسر کشور  تثبیت شده است.
به گزارش آژانس باختر، حبیب الرحمان، رییس عمومی انسجام امور کوچی ها گفت که در حال حاضر دختران وپسران کوچی در ۲۳۱ مکتب در سطح کشور مشغول آموزش اند که از این جمله ۱۵۹ مکتب آن ابتداییه، ۲۵ مکتب متوسطه، ۱۰ لیسه، ۱۵ مدرسه دینی و۲۲ مکتب آن سیار می باشد.
در این مکتب ها به گونه مجموعی ۶۹۰۶۶ دانش آموز درس می خوانند.
او افزود که در بخش صحی در سطح کشور ۳۵ مرکز ثابت و۲۷ مرکز سیار صحی برای کوچی خدمات عرضه می کند که در آن ۴۰ داکتر و۱۲۸۰ رضاکار صحی، مشغول خدمت می باشند.
در همین حال قرار است ۱۳ مرکز صحی دیگر برای کوچی ها به زودی در ولایت های مختلف اعمار شود.
وی گفت ٬در سال ۱۳۹۸ به گونه مجموعی ۱۶ کلینیک حیوانی سیار به بهره برداری سپرده شده است و در ۱۵ ولایت کشور به همکاری وزارت زراعت، آبیاری ومالداری، کورس های وترنری ایجاد شده است.
او افزود٬ به همکاری وزارت شهرسازی واراضی درنقشه یک شهرک در ولایت بلخ، ۱۵هزار نمره رهایشی برای کوچی ها در نظر گرفته شده است.
همچنان در نقشه شهرک کوه کرخ در ساحه قلعه قاضی شهر کابل، ۱۷۰۹ جریب زمین برای کوچی ها اختصاص یافته است که کار عملی آن به زودی آغاز خواهد شد.
در سال ۱۳۹۸ فعالیت ها در زمینه تثبیت واحیای چراگاه ها در سطح کشور عملا آغازشده است و تاحال ۳۳۹ چراگاه تثبیت شده است که روند رهایی این چراگاه ها از غصب جریان دارد.
او گفت امسال برای اولین بار اداره انسجام امور کوچی ها در برنامه همبستگی ملی سهیم گردیده و دیدگاه شوراهای کوچی ها برای تطبیق پروژه های به ارزش ۲ میلیارد افغانی، در نظر گرفته شده است.
با ایجاد بانک ها در ولایت های ننگرهار، کابل، لوگر وبغلان؛ برای ۵۰۰ تن از کوچیان زمینه کار فراهم شده است که ۴۰۰ تن آنان را زنان و۱۰۰ تن را مردان تشکیل می دهند.
به گفته او در سال ۱۳۹۸ به همکاری وزارت زراعت، آبیاری ومالداری، برای کوچی ها ۹۰۰ تن گندم و ۱۸۹۰ تن علوفه برای رمه های آنان توزیع شده است.
در همین حال به همکاری وزارت اطلاعات وفرهنگ، نهم حمل به عنوان روز ملی کوچیان در تقویم کشور تعیین شده است  وقرار است امسال از این روز به گونه وسیع بزرگداشت صورت گیرد. بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا