جامعه

لغزش تپه و بخشی از کوه بر یک محل مسکونی در بدخشان بیش از دو صد کشته به جا گذاشت

فیض آباد 12 ثورباختر
در نتیجۀ لغزش یک تپۀ خاکی و بخشی از کوه بریک محل مسکونی درولایت بدخشان بیش ازدوصد تن به شمول زنان و کودکان جان باختند.
این رویداد چاشت امروز هنگامی رخ داد که یک تپۀ بزرگ خاکی به اثربارش شدید و سرازیر شدن سیلاب ها بالای روستایی موسوم به آب باریک ولسوالی ارگو فروریخت.
به اثراین لغزش بیش ازچهارصد منزل مسکونی زیرآوارها شدند.
جنرال ایوب سالنگی معین امنیتی وزارت امورداخله به آژانس خبری باخترگفت که دراین رویداد بیش ازدوصد تن جان باختند.
وی گفت که صدها تن از نیروهای امنیتی به همراه مسوولان و باشنده های محل به نزدیکی ساحۀ رویداد شتافته اند و مصروف بیرون کشیدن اجساد از زیر آوارها اند.
عبدالقدیر صیاد آمر امنیت قوماندانی پولیس ولایت بدخشان گفت که لغزش این کوه و تپۀ خاکی نزدیک به چهار صد منزل مسکونی را درخود فرو برده است.
وی گفت، امیدی برای زنده ماندن گیرمانده ها در زیر آوار اندک است.
درین حال خبرنگار ما از محل رویداد گزارش می دهد که نیروهای نجات به همراه باشنده های محل توانسته اند حداقل شش تن را که همه جان باخته اند از زیر آوار ها بیرون کشند.
ازسوی دیگر، جنرال فضل الدین مسوول پولیس ولایت بدخشان می گوید که احتمالاً بیش ازپنج صد تن به اثر لغزش این کوه و تپه درزیر آوار ها گیرمانده اند.
این درحالیست که هنوزمیزان دقیق قربانیان وزخمی شده های این رویداد روشن نیست.
گزارش ها حاکیست که حداقل سه صد خانوادۀ دیگر درجوار محل رویداد که زیر خطرقرارداشتند به کمک نیروهای امنیتی وغیرنظامیان محل ازخانه های شان دورتر به دشت ها انتقال داده شده اند.
مسوولان محلی خواهان اعزام تیم های صحی به محل رویداد شده اند تا زخمی شده های این رویداد به اسرع وقت تداوی ابتدایی شوند و بعد به شفاخانه ها انتقال یابند.
با این حال وزارت های دفاع و داخلۀ کشور اعلام کردند که ده ها کارمند نجات ، تیم های صحی را درچند چرخ بال برای نجات ، تداوی زخمی شده ها و انتقال شان به شفاخانه به ساحه اعزام نموده است.
روستای آب باریک در دره ای موقعیت دارد که اطراف آنرا تپه های بلند پوشانیده است.
ظاهراً بارش شدید و سرازیرشدن سیلاب باعث شده تا این تپه و بخشی از کوه همجوار آن بالای خانه های مسکونی فرود آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا