تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی پایتخت شنبه 29 سرطان

کابل باختر/ 29/ سرطان

شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند،  درشماره های امروزی بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای رادر باره رویداد های جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.

 روزنامه هشت صبح دربرگ نخست ازقول داکتر سپنتا عنوان کرده که حکم قتل فرزندان ما در آن طرف دیورند صادر میشود این روزنامه مطلب فوق را درصفحه سوم دنبال کرده و نیز درهمین صفحه نوشته که جیمز کانینگهام سفیر امریکا درافغانستان اظهارات اخیر کریم خرم رییس دفتر حامدکرزی را "مزحرف " و "بی اساس " خواند .

 براساس اعلامیه ای که از سوی سفارت امریکا درکابل منتشر شده آقای کانینگهام گفته است " اتهامات مبنی براین که ایالات متحده امریکا در تلاش تجزیه افغانستان است و میخواهد قمستی از آن را به گروه طالبان دهد ، مزخرف وکاملاً بی اساس است . اختلاس های بزرگ درساخت جاده های کابل ، طرح سهمیه بندی کانکور در تناقض با" رقابت آزاد " است مجلس نمادی از آشتی پذیری ملی ازجمله عنوان های دیگری میباشد که این روز درصفحه اول عنوان کرده و در سایر صفحه ها دنبال مطالب دیگر شده است.

اما روزنامه انتخاب صفحه اول را با مطلبی زیرعنوان حوادثی که مردم را نگران کرده است آغاز نموده و عنوان فوق را درصفحه دوم دنبال کرده اما درصفحه اول زیر عنوان ، کریم خرم ، سفیر امریکا را عصبانی کرد مطلبی نشر کرده است .

 برای امنیت انتخابات وعده میدهیم ،کشتار کارگران بی گناه دشمنی با اسلام است . سی و شش طالب در غزنی کشته شدند ازجمله عنوان های دیگری میباشند که روزنامه انتخاب درصفحه اول نشر کرده و درسایر صفحه ها دنبال مسایل دیگر شده است.

 اما روزنامه انصاف درصفحه اول به اعتراض چندین نهاد مدنی به طرح سهمیه بندی کانکور توجه کرده نوشته است :شماری از نهادهای مدنی افغانستان از شورای ملی خواستند تاجلواجرایی شدن سهمیه بندی کانکور را بگیرد این نهادها روزپنجشنبه طی یک نشستی مطبوعاتی درکابل طرح سهمیه بندی کانکور را خلاف اصول شایسته سالاری دانستند.

 این روزنامه در مطلب دیگر زیرعنوان آیا رییس جمهور با مشاورانش هماهنگ است ؟ نوشته : اخیراً سخنانی از آقای سپنتا به گوش میرسد که ازدیدآگاهان چندان هماهنگ با مواضع و اظهارات حامدکرزی رییس جمهور به نظر نمی رسد یک نمونه از اظهارات ایشان سخنانی است که ایشان چندی قبل در مسجد الزهرا ایراد کرده بودند و نزدیک به این تعبیر گفته بودکه افغانستان و امریکا سنخیتی از نظر منافع باهم ندارند تا دلیل بربستن پیمان امنیتی میان این دوکشور شود.

 نمونه دیگر اظهاراتی است که مشاور رییس جمهور درهرات و پس از کشته شدن برادرش به دست طالبان بیان داشته است ، آقای سپنتا طبق معمول ، این بار نیزبا لحن تندی نسبت به طالبان و حامی پاکستانی آنها حرف زده و موضع اتخاذ کردند .

 مشاور رییس جمهور پس از مقصر دانستن پاکستان در قضایای افغانستان قاطعانه دربرابر طالبان و حامیان آنان ایستاده و دادسخن میدهد که طالبان آرزوی حکومت برحتی یک ولسوالی افغانستان را به گور خواهند برد.

 مسیحی سازی افغانها یکی از اهداف امریکاست .

 نهادهای مدنی اهرم فشار تازه پیمان امنیتی ازجمله عنوان های دیگری میباشندکه این روزنامه درصفحه اول نشر کرده و در صفحه های دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

 به همین گونه روزنامه های خدمتگار ، ماندگار ، نسل سه و دیگران در شماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا