اخبارسیاستجامعهTOP

خواست ذبیح الله مجاهد ازامریکا: افغانان را برای ترک از کشورشان تشویق نکنید

کابل/۳ سنبله/ باختر

با اوج بحران در میدان هوایی بین المللی کابل سخنگوی امارت اسلامی افغانستان از امریکا خواسته است که افغانان را  برای ترک کشورشان “تشویق” نکنند.

ذبیح الله مجاهد در نشست خبری دیروز خود در کابل گفت: امنیت سفارت‌خانه‌ها را نیروهای طالبان به عهده گرفته‌اند و این سفارت خانه ها به فعالیت خود ادامه دهند. طالبان می‌خواهند٬ تمام کسانی که پاسپورت خارجی دارند تا مهلت تعیین شده ۳۱ اگست از افغانستان بیرون شوند اما “طرفدار” بیرون شدن افغانان از کشور نیست.

او از آنانی که در اطراف میدان هوایی سرگردان اند خواست که به خانه‌های شان بروند و از آمریکا هم خواست که آنان را برای ترک کشورشان “تشویق” نکنند.

او بیان داشت:ما از آمریکاییان خواستیم که دعوت برای تخلیه افغانان  را متوقف کنند.

مسئله دیگری که ذبیح الله مجاهد به  آن تماس گرفت تاخیر در فعالیت  بانک ها و نهاد های تجاری کشور است٬ بعد از تسلط امارت اسلامی بر مرکز کشور٬ فعالیت بانک ها و مارکیت های تبادله اسعار در کشور متوقف شده است٬ اما این مشکل با گماشتن سرپرست جدید برای بانک مرکزی در حال حل شدن است؛ مجاهد در این مورد گفته است  «به بانک مرکزی اجازه داده شد که  فعالیت‌هایش را آغاز کند و سر از امروز و فردا همۀ بانک‌ها باز می‌شوند و داد و ستد به گونۀ آزاد آغاز می‌شود.»

سخنگوی امارت اسلامی افغانستان همچنین گفت: شماری از ادارات خدماتی با آن که اعضای دولت هنوز اعلام نشده اند دستور یافته‌اند که فعالیت خود را آغاز کنند.

مجاهد اضافه کرد که در ارتباط با آموزش و تحصیلات عالی، قرار است به زودی دوباره فعالیت آنها از سر گرفته شود.

درباره سرنوشت کارکنان زن در اداره‌های دولتی نیز آقای مجاهد گفت که برای مصوونیت آن‌ها تدابیری در نظر گرفته خواهد شد و سپس به کارشان ادامه خواهند داد.

او در همین رابطه گفت: “در مورد زنان مشکلاتی به جود آمده است؛ ما باید یک دستور کار برای نیروهای خود آماده کنیم که تا همه بدانند که با خانمان چگونه برخورد کنند.”

 سخنگوی امارت اسلامی افغانستان درباره مسئله  پنجشیر گفت این یک مشکل “کوچک” است و تلاش جریان دارد با گفت و گو این موضوع حل شود.

او تاکید کرد که طالبان جنگ را “خاتمه” یافته می‌دانند.

به گفته مجاهد “هشتاد درصد کار پیش رفته است و مطمئن استیم که موضوع پنجشیر از راه مسالمت‌آمیز حل خواهد شد.”

او تاکید کرد: “من قبلا گفتم که هیچ کسی زیر پیگرد نیست. عفو عمومی اعلام شده است. هیچ فهرستی از افراد مورد پیگرد وجود ندارد.”

سخنگوی امارت اسلامی افغانستان دربارۀ کمک‌های جهانی گفت: امارت اسلامی به کمکهای بلاعوض و بشردوستانه کشورها نیاز دارد و از آن استقبال می‌کند.

تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا