سیاست

محمد اشرف غنی رئیسجمهوربا معاون صدراعظم و وزیر مالیه ازبکستان دیدار کرد

کابل باختر 30 جدی
محمداشرف غنی رئیسجمهوری اسلامی افغانستان،  امروز با جمشید قوچقاروف معاون صدراعظم و وزیر مالیۀ ازبکستان که در رأس یک هیئت بلندپایۀ آن کشور به کابل آمده بود، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، رئیس‌جمهور کشور به معاون صدراعظم وزیر مالیه ازبکستان و هیئت همراه‌ مراتب تسلیت و همدردی خویش را به‌خاطر رویداد آتش‌سوزی موتربس حامل شماری از شهروندان ازبکستان، به دولت و مردم آن کشور ابراز داشت.
در مقابل، معاون صدراعظم و وزیر مالیۀ ازبکستان از غم‌شریکی رئیس‌جمهور کشور امتنان نمود و تمنیات نیک رهبری کشورش را به رئیس‌جمهور و مردم افغانستان تقدیم کرد. وی سفر هیئت آن کشور را به افغانستان جهت گسترش همکاری‌ها، یک سفر تاریخی دانست.
محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور به معاون صدراعظم و وزیر مالیه ازبکستان گفت: تمنیات و سلام‌های گرم مرا به برادر عزیزم شوکت میرضیایوف رئیس‌جمهور ازبکستان و رهبری آن کشور تقدیم نمایید، این سفرتان برای تعقیب و عملی‌شدن توافقات و تحکیم بیشتر مناسبات میان دوکشور، کمک شایان خواهد کرد.
معاون صدراعظم ازبکستان نیز هدف از سفرش را به افغانستان، دیدار با مقامات بلندپایۀ این کشور و جستجوی بیشتر زمینه‌های همکاری میان دو کشور عنوان کرد و افزود که گام‌های عملی جهت تطبیق موافقت‌نامه‌های انجام‌ شده میان افغانستان و ازبکستان برداشته‌شده و  تلاش مزید می گردد تا زمینه‌ بیشتر همکاری‌های مشترک جستجوی گردد.
وی اضافه کرد که رهبری ازبکستان و افغانستان تعهد لازم برای تطبیق موافقت‌نامه‌های همکاری دارند و گروه های کاری تحت هدایات و رهنمودهای رهبری دوکشور برای عملی‌شدن موافقت‌نامه به پیش می‌روند.
معاون صدراعظم و وزیر مالیۀ ازبکستان از تلاش‌ها و توجه رئیس‌جمهورافغانستان نسبت به پروژه‌های زیربنایی تشکر کرده، افزود که روی تمویل خط آهن مزارف شریف-هرات بحث‌ها جریان دارد و ازریابی در مورد تطبیق این خط آهن که پروژۀ منطقه‌یی است انجام‌شده و نشان می‌دهد که  پروژۀ مذکور با ۱۲۷ کیلومتر کوتاه‌تر و با هزینۀ کمتر تطبیق شده میتواند.
وی افزود که درمورد تمویل و تطبیق پروژۀ خط آهن مزار شریف – هرات با سفرا، بانک مرکزی و بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا بحث خواهیم کرد و تفاهم دراین خصوص ایجاد خواهدشد.
قوچقاروف در مورد اهمیت خط آهن مزارشریف- هرات گفت که این پروژه برای افغانستان و ازبکستان و نیز کشورهای منطقه از اهمیت ویژۀ برخوردار می‌باشد.
وی همچنان علاوه کرد که انتقال برق از مسیر سرخان- پل‌خمیری به گونۀ مشترک تعقیب می‌شود و کار عملی آن به زودی آغاز خواهدشد. معاون صدراعظم و وزیرمالیۀ ازبکستان گفت که افغانستان با احداث خط آهن، از مسیر اندیجان ازبکستان طی سه‌ روز به چین می‌رسد.
رئیس‌جمهور کشور با ابراز خوش‌بینی از گسترش همکاری‌ها میان افغانستان و ازبکستان، تطبیق پروژه‌های زیربنایی را برای تغییر وضعیت زندگی و تأمین رفاه موثر خواند. وی درخصوص برگزاری کنفرانس‌های علمی پیرامون شخصیت‌های ابوریحان البیرونی و گوهرشاد بیگم گفت که تیم‌های دوکشور مشترکاً روی برگزاری کنفرانس‌های متذکره کار می‌نمایند.

معاون صدراعظم و وزیرمالیۀ ازبکستان تصریح کرد که صحبت‌های دوجانبه، نتایج قابل ملاحظۀ را روی تسریع روند تطبیق توافق‌نامه‌ها خواهد داشت و همکاری‌های گسترده را میان دو کشور برای داشتن آینده مرفه، ارزنده خواند.# نالان
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا