فرهنگ

رونمایی سه عنوان کتاب در سمنگان ایبک

ایبک 3 جوزا باختر
سه عنوان کتاب مجموعه شعری و نثری شعرا و نویسندگان ولایت سمنگان که اخیرآ اقبال چاپ یافته است، امروز در آن ولایت رونمایی شد.
این کتاب ها که تحت نام (شعرای بیدلگرای سمنگان ) که اثر چهارمی فتح الله وافی رییس اطلاعات و فرهنگ، (برگ های خزانی ) که به زبان دری و پشتو تحریر شده مجموعه شعری بانو نسرین قاطع آمره لیسه نسوان ولسوالی حضرت سلطان و (تاتلی بولاق یا چشمه های شیرین ) که به زبان اوزبیکی تحریر گردیده، مجموعه شعری قاری تاج الدین تانیش مدیر تصحیح جریده ریاست اطلاعات و فرهنگ سمنگان میباشد که به کمک مالی تعداد از افراد فرهنگ دوست وخیرسمنگان هر عنوان آن به یک هزار جلد اقبال چاپ یافته است.
فتح الله وافی رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت سمنگان به آژانس باختر گفت که کتاب راه روش و دریچه های به سوی دانش و معرفت انسان ها بوده و مطالعه کتاب های خوب یک انسان را به قله های علم ومعرفت رسانیده و جامعه را به ترقی و تعالی سوق داده وبرای یک شخص آسایش و زندگی مرفع را مساعد میسازد
وافی گفت :پس برای همه ما لازم است که فرهنگ کتاب خوانی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در جامعه گسترش داده و به منظور بالا بردن علم و دانش خویش تلاش نماییم
در همین حال در این محفل داکتر عبدالسمیع حامد شاعر نویسنده و پوژهشگر توانای کشور پیرامون اهمیت کتاب و علم فرهنگ صحبت نمود وگفت : هر ملت را که در روی کره خاکی جهان می بینیم این ملت ها به روی فرهنگ خود زنده بوده و هر که از خود فرهنگ نداشته باشد، آن  ملت بدون هویت میباشد.
  حامد در صحبت خود شعرا ،ادبیا و نویسنده گان را سرمایه های معنوی جامعه عنوان نمودو گفت : اگر ما تاریخ را ورق زده و یا کتاب های علمی فرهنگی و شعری را مطالعه کنیم می بینم که این قشر جامعه درطول تاریخ نقش و رسالت خود را ادا ساخته و آنان واقعیت همان زمان را بیان کرده اند .
حامد در صحبت خود چاپ سه عنوان کتاب را به فرهنگیان ولایت سمنگان تبریک عرض نمودو گفت : نشر چنین مجموعه های شعری و نثری که توام با خوبی ها ، زشتی ها ، پیشرفت ها و نابسامانی های اجتماعی در قالب شعر و نثر نوشته شده و این آثار ها منحیث گنجینه تاریخ به نسل های آینده کشور انتقال یافته و باقی خواهند ماند.
سپس قاری تاج الدین تانیش و بانو نسرین قاطع که مجموعه شعری شان به چاپ رسیده صحبت نموده  گفتند : امروز خوشحال هستیم مجموعه شعری مایان که به زبان های دری اوزبیکی پشتو چاپ و به نشر رسیده و این اثر ها به نسل های آینده باقی خواهند ماند. ختم/  نیلوفر دانش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا