سیاستاخبار

ستره محکمه درسال ۱۳۹۹ به ۳۸۸۱۷ دوسیه رسید‌گی کرده است

کابل/ ۱۴ دلو /باختر

قضاوت‌پال جاوید رشیدی، آمرعمومی اداری قوه‌ی قضائیه ستره محکمه در برنامه امروز حسابدهی دولت به ملت گفت که شورای عالی ستره محکمه در جریان سال جاری، شصت جلسه عادی وفوق العاده برگزارکرده است  که در این جلسات در بخش محاکمه قضات، تزویر، سواستفاده از موقف واخذ رشوه وتخلف وظیفه یی قضات فیصله شده است .

به گزارش آژانس باختر:رشیدی  افزود که همچنان در جلسات شورای عالی ستره محکمه، در بخش تجدید نظر بر فیصله‌های محاکم ثلاثه، تقاضا در بخش‌های جزایی، مدنی، احوال شخصیه، تجارتی و حقوق عامه رسید‌گی‌های لازم شده است .

رشیدی تصریح کرد که اجراات قضایی محاکم ثلاثه، در سطح دیوان‌های ستره محکمه طی سال مالی ۱۳۹۹خورشدی شامل رسیدگی ۱۲۸۳۳ دوسیه در سطح محاکم استینـاف، رسید‌گی به ۲۵۹۸۴ دوسیه و درسطح محاکم ابتدائیه مرکز و ولایات و همچنان ۶۴۲۱۴ دوسیه را تحت کار قرارداده است که از جمله ۵۵۸۹۹ دوسیه درمرحله ابتدائیه، ۲۴۱۲۴دوسیه درمرحله استیناف است و ۱۱۹۹۴ دوسیه دیگر درمرحله فرجام نیز مورد رسید‌گی و حل و فصل قرارگرفته است و ۱۱۰۱۴ دوسیه فعلاً در سه مرحله محاکماتی نیز تحت دوران قراردارد.

آمرعمومی اداری قوۀ قضانیه ستره محکمه در رابطه به گزارش گیری و نظارت از اجراات اداره‌های مربوط به این نهاد گفت که سیستم گزارش¬گیری ازکار و فعالیت محاکم از طریق ویدیو کنفرانس‌ها تنظیم و گزارش اجراات محاکم شامل زون‌های کشور و فعالیت محاکم در جلسه هایشورای عالی ستره محکمه استماع شد که طبق پلانکاری سال ۱۳۹۹ اجراات ریاست عمومی تفتیش قضایی ستره محکمه ۳۸ مورد تفتیش عادی از اجراات محاکم ۳۴ ولایت به‌شمول چهارمحکمه اختصاصی ابتداییه و استیناف مرکزی داشت که از جمله بررسی و تفتیش ۲۴ محکمه استیناف نهایی شده است  و بررسی ۱۴محکمه استیناف تحت کار مفتشان قضایی قرار دارد.

او تصریح کرد که به تعدادی ۷۹ قضیأ اقتضایی وارد این ریاست شده است که از آن جمله ۴۳ قضیه آن از سوی تفتیش اقتضایی، بررسی و نهایی شده، ۳۶ قضیه تحت کار مفتشان قضایی قراردارد و در نتیجه تفتیش عادی و اقتضایی ۳۳۹ تن منسوبان قضایی و اداری پس از تثبیت تخلفات وظیفوی شان قابل مواخذه دانسته شده است که طبق مواد قانون در باره شان حکم صادر شده است.

رشیدی گفت که در سی‌ویک‌مین دور ستاژ قضایی سال ۱۳۹۹که امتحان آن از طرف کمیته ملی امتحانان کارنکو برگزار گردید، از جمله ۹۵۲۰ زن و مرد، فارغان پوهځی‌های شرعیات، څارنوالی و قضا و مدارس دینی ۳۰۰ تن شان پس از اخذ نمره کامیابی شامل کورس ستاژ قضایی شدند. برمک بامی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا