آموزش

پوهنتون هرات در آستانه ایجاد شش رشته تحصیلی دیگر

شهرهرات 3 اسد باختر
رییس پوهنتون هرات از ایجاد شش رشته تحصیلی جدید در پوهنتون هرات خبر داد.
پوهندوی دکتور عبدالله فایز رییس پوهنتون ولایت هرات امروز در یک کنفرانس خبری در مرکز مطبوعات ولایت هرات از تاسیس شش دیپارتمنت جدید در چوکات پوهنتون هرات در آینده نزدیک خبر داد.
به گفته فایز، این رشته ها به اساس نیاز سنجی ها صورت گرفته است و به هدف آموزش افراد خبره و متخصص در حوزه های مورد نیاز و قرار است به زودی ایجاد گردد.
این رشته ها شامل دیپارتمنت های انجنیری دیزاین، حقوق منابع، منجمنت آب، طرح و دیزاین قالین، انجینیری معادن و دیپارتمنت آمار و احصاییه می باشد.
این در حالی است که اخیرا  دیپارتمنت فود تکنالوژی در پوهنځی زراعت و دیپارتمنت کانسولنگ در تعلیم تربیه ایجاد گردیده است و عملاً محصلان در حال فراگیری دروس می باشند، و قرار است تا یک سال دیگر این دو دیپارتمنت اولین دور فراغت را نیز داشته باشند.
اکنون در پوهنتون هرات به تعداد 73 رشته تحصیلی در چوکات شانزده پوهنځی تدریس می گردد.
فایز همچنان از تاسیس دو برنامه جدید ماستری نیز در پوهنتون هرات خبر داد و گفت:" برنامه ماستری پوهنځی اقتصاد این پوهنتون نهایی شده است و همچنان برنامه ماستری کامیونتی کالج نیز قرار است تا چند روز دیگر شروع شود."
فایز از تلاش ها به خاطر بلند بردن سویه علمی استان نیز یادآوری نمود و گفت در سال روان پوهنتون هرات 26 بورسیه تحصیلی برای استادان مهیا نموده است.
گفتنی است که هم اکنون حدود 430 استاد در پوهنتون هرات وجود دارد که از این میان، 23 تن به سویه دکتورا، 213 تن ماستر و متباقی به درجه لیسانس اند که به گفته مسوولان؛ در جهت ارتقای سویه علمی آنها تلاش های همه جانبه صورت می گیرد.
این در حالی است که پوهنتون هرات به تعداد 16000 محصل دارد و حدود 60 درصد آن خارج از این ولایت می باشند.ختم/سید حبیب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا