فرهنگ

معین امور جوانان: ازدواج های قبل از وقت باعث مشکلات حقوقی و خانواد گی در جامعه می شود

کابل باختر25 ثور
داکتر کمال سادات معین امور جوانان در یک سفر رسمی با عبدالصبور مهمند نمایندۀ ملل متحد در امور جوانان به ولایت قندهار سفر نموده، روی موضوعات مختلف با معاون والی و شماری از بزرگان و جوانانِ این ولایت  به هدف مشوره دهی عواقب ازدواج های قبل از وقت صحبت کرد.
هدف از این سفر را معین امور جوانان ازدواج های قبل از وقت عنوان نموده گفت: ولایت قندهار نیز یکی از ولایت های است که دختران  در این ولایت قبل از وقت به ازدواج وادار میشوند.
معین امور جوانان در این سفر به مردم ولایت قندهار گفت که ازدواج های قبل از وقت، نه تنها باعث ایجاد مشکلات صحی نزد شماری از دختران می شود، بلکه از لحاظ حقوقی و خانواده گی مشکلاتی را به بار آورده، حیات زنان و اطفال شان را نیز تهدید می کند.
داکتر کمال سادات، در این سفر با علما، نهاد های اجتماعی، مدنی و شمار از جوانان و بزرگان این ولایت دیدار، روی مشکلات موجود جوانان صحبت نموده گفت که جوانان در این ولایت از تحصیل دور نگهداشته شده اند.
موصوف افزود که نا امنی های چند سال اخیر، فقر و شرایط نا مساعد این ولایت  باعث شده که شماری از جوانان از تحصیلات عالی استفادۀ درست نتوانند.
ازسوی هم عبدالعلی شمسی معاون والی ولایت قندهار حضور معین امور جوانان و سایر مهمانان را در این ولایت خیر مقدم گفته افزود که ازدواج های قبل از وقت و مصارف گزافِ محافل عروسی از جمله موارد نا پسندِ است که متاسفانه دامن گیر مردم این ولایت شده است.
وی افزود که آنان در همین مورد با همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ یک برنامه مشورتی را برگزار خواهند کرد که در این برنامه از تمام ولسوالی های این ولایت جوانان و بزرگان دعوت شده، تا تبادل نظر بین ولایت و ولسوالی ها صورت گیرد.
با آنکه وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که  به دلیل ازدواج های قبل از وقت ، میزان مرگ و میر مادران در این کشور نسبت به گذشته کاهش یافته است، اما گفته می شود که افغانستان هنوز از جمله کشور های است که در آن مرگ و میر مادران و اطفال در سطح بالا قرار دارد.
به اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، بر اساس سروی سال 2010 میلادی، حالا در هر دو ساعت یک مادر به هنگام ولادت جان خود را از دست می دهد، در حالیکه به گفته این وزارت قبلاً در هر 27 ثانیه یک مادر جان می داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا