جامعه

پیام وزارت امور زنان به مناسبت بزرگداشت از هشتم مارچ روز جهانی زن

کابل/ ۱۵حوت / باختر
زنان رنجدیده و صبور افغانستان !
نقش و حقوق زنان بطور بی سابقه درقوانین نافذه کشور ،تثبیت و نهادینه شده است . چون تحقق این قوانین باعث تغییر مسیر تاریخ مرد سالاری می شود ،لذا تطبیق آن با مظاهر خشونت های لجام گسیخته ، مواجه است .
این تداوم جنگ است که زمینه را برای لجاجت استبداد خشن حاکمیت عنعنات ناپسند ، فراهم می سازد . چنانچه دراین اواخر فر یاد ها و ضجه های رویداد های تلخ محکمه صحرایی ، سنگسار،مثله و قتل زنان درولایات غور ، سرپل ،فاریاب ، بادغیس و تخار سرخط اخبار رسانه های ملی و جهانی شده اند.
ما به اطلاع عامه میرسانیم که قبل از اتفاق حوادث ناگوار خشونت ، باید از احتمال وقوع آن ، به ریاست های امور زنان ولایات آگاهی داد.زنان و دخترانی که دسترسی آنها به حق کار ، تحصیل ،مشارکت و انتخاب با موانع و مشکلات مواجه است ، به ادارات ما مراجعه و مفاهمه کنند تا تدابیر مقتضی درراستای رفع و دفع خطرو خشونت ، اتخاذ گردد.
دستیابی زنان به حقوق ایشان ، قبل از همه ، ایجاب صلح را می نماید لذا مبارزه مشترک درراه تامین صلح اجتماعی ،ازاولویت های ماست ، صلحی که حقوق ، آزادی های مدنی و مصونیت زنان را تامین می نماید . جنگ و تروریزم ،بیش از چهاردهه است که صبر و مقاومت شجاعانه زنان این دیار به چالش کشیده است هزاران زن از نا امنی ، بیکاری و بحران اقتصادی ، رنج می برد.
زنان افغان،بارها شاهد تکرار تراژیدی مشابه قربانی ۱۲۹ تن از کارگر زنان فابریکه کتان بافی اند که سال ۱۹۰۸ میلادی در اعتصابات هشتم مارچ شهر نیویارک بالاثر قرنطین و حریق به هلاکت رسیدند و این روز به آن مسمی شد.
دختران و زنان ارجمند و گرامی !
بیایید با حصول فرصت ها ، شایسته رشد خویش ازطریق سهمگیری فعالانه در انکشاف ملی باشیم به امکانات و منابع دست یابیم وضعیت موجود خود و جامعه را تغییر دهیم و مشارکت خود را درهمه حوزه های زندگی تجربه نمائیم .
چون رشد و رفاه زنان درانکشاف ملی نهفته است و سرنوشت آنان جدا از مقدرات ملی نیست ، لذا آنان به حیث حامی صلح و مصالحه درکنار دولت وملت خود قراردارند و شامل انقطاب ها ، انشعاب ها و جنگ های نیابتی نبوده و نیستند.
وجیبه ما در این برهه حساس تاریخی این است که برای حفظ و حراس از دستاوردهای دودهه پسین با هم بسیج و متشکل شویم و بجای نگرانی و عقب نشینی دربرابر چالش ها و چلنج ها ، به تجدید تعهدات بپردازیم و با گرامی داشت از هشتم مارچ به حیث روز همبستگی زنان ، صدای خود را به سطح ملی و بین المللی باهم گره زنیم . ختم/ ماری نبردآئین …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا