جهان

سخنرانی صدراعظم سابق اوکراین پس از آزادی از زندان

کیف – بی بی سی – 4 حوت – باختر
یولیا تیموشنکو، صدراعظم سابق اوکراین و از مخالفان دولت فعلی آنکشور پس از آزادی از حبس، در میدان استقلال  شهر کیف به میان معترضان رفت و از آنان خواست که به تظاهرات ادامه دهند.
به گزارش آژانس باختر به نفل از شبکه جهانی بی بی سی ،خانم تیموشنکو در میان معترضان اوکراینی گفت که نباید فکر کنند کار تمام شده است.
در همین حال جبهه راستگرا یکی از گروه‌های دست راستی و رادیکال اوکراین گفته است که کماکان به تجمعات و تظاهرات خود در کیف ادامه خواهد داد. این گروه گفته اینک زمان مناسبی برای متفرق شدن نیست.
طبق گزارش‌ها، گروه‌هایی از معترضان اوکراینی حاضر نیستند خانم یولیا تیموشینکو صدراعظم سابق به عنوان نماینده آنان شناخته شود.
پیش از حبس خانم تیموشنکو در سال‌های گذشته، میزان محبوب او افت کرده بود. خیلی از اوکراینی‌ها او را نیز بابت بحران پس از انقلاب نارنجی در این کشور مقصر می‌دانند و برخی هم این سیاستمدار را از جمله طبقه فاسد اوکراین می‌شمارند.
یولیا تیموشنکو با رای پارلمان اوکراین آزاد شده است.
پارلمان این کشور به برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور نیز رای داده است. اعضای پارلمان همچنین تاریخ برگزاری انتخابات را چهاردهم ماه جوزای آینده  اعلام کرده‌اند.
یانوکوویچ حوادث اخیر این کشور را "کودتا" خوانده و گفته است که از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند.
یانوکوویچ در مصاحبه ای  با یک شبکه تلویزیون محلی گفت که او رئیس جمهور قانونی کشور است که از طریق انتخابات بر سر کار آمده و کناره گیری نخواهد کرد.
او اقدام پارلمان را در انتخاب رئیس جدید و دستور آزادی فوری یولیا تیموشنکو، صدراعظم سابق و از مخالفان حکومت غیرقانونی دانسته است.
امریکا از آزادی این صدراعظم سابق متمایل به غرب استقبال کرده و گفته است که با روسیه و سازمان‌های اروپایی و بین‌المللی برای حمایت از یک اوکراین متحد و دموکراتیک همکاری خواهد کرد.
خانم تیموشینکو در سال ۲۰۱۱ در ارتباط با سوء استفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شد.
نا آرامی های اوکراین از ماه عقرب گذشته  زمانی آغاز شد که ویکتور یانوکوویچ از امضای قرارداد تجارتی با اتحادیه اروپا سر باز زد و به جای آن به روسیه بیشتر نزدیک شد.
در جریان ‌درگیری‌های چند روز اخیر در اوکراین نزدیک به ۸۰ نفر از نیروهای پولیس و معترضان کشته و ششصد تن زخمی شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا