سیاست

رئیس جمهور حامد کرزی با صدراعظم جمهوری چک دیدار کرد

 

كابل باختر 24 حمل

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با پیتر نیکاس صدراعظم جمهوری چک دیدار کرد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس باختر، در این دیدار که قبل از ظهر امروز در ارگ انجام شد، هر دو جانب در مورد گسترش همکاری ها میان دو کشور در عرصه های مختلف، بحث و تبادل نظر کردند.

 رئیس جمهور کشور ضمن خوش آمدید به پیتر نیکاس، از کمک و همکاری جمهوری چک به افغانستان تشکر کرده گفت که جمهوری چک دوست دیرینهء مردم افغانستان است و از زمان های دور با کشور ما روابط دوستانه دارد.

رئیس جمهور به صدراعظم چک گفت که تمنیات نیک و مراتب سپاس افغانها را بخاطر کمک های آن کشور به افغانستان به مردم چک، برساند.

در مقابل پیتر نیکاس، صدراعظم جمهوری چک گفت که اولین سفرش به افغانستان می باشد و از روابط و همکاری که میان دو کشور وجود دارد، خرسند است.

صدراعظم جمهوری چك خاطر نشان کرد که کشورش حضور نظامی و همکاری های خویش را از طریق روابط دو جانبه و در چوکات ناتو پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان ادامه می دهد. وی افزود: ما علاقمند هستیم که گفتگوی های منظمی با افغانستان در رابطه به گسترش روابط و همکاری ها، داشته باشیم.

رئیس جمهور کشور در این دیدار با اشاره بر اینکه جمهوری چک نهاد های معتبر تحصیلی دارد، از صدراعظم چک خواست تا زمینه تحصیلات عالی جوانان افغان را در رشته های طب و انجنیری که هزینه آنرا حکومت افغانستان خواهد پرداخت، مساعد سازد.

پیتر نیکاس ضمن اینکه خواست رئیس جمهور کشور را در این زمینه پذیرفت، خاطر نشان کرد که یقیناً زمینه های خوب تحصیلی در جمهوری چک وجود دارد. 

در این دیدار به سفیر چک در کابل وظیفه سپرده شد تا زمینه تحصیلات عالی جوانان افغان را در همكاري با وزير تحصيلات عالي افغانستان در جمهوري چك مساعد سازند.

همچنان صدراعظم چک گفت که کشورش خواهان گسترش همکاری ها و روابط با افغانستان است و می خواهد در ساحات ترانسپورت، معادن و دیگر ساحات مورد علاقه، در افغانستان سرمایه گذاری نماید.

حامد کرزی به مسئولین دولتی که در این دیدار حضور داشتند، وظیفه سپرد تا به زودترین فرصت از طریق ادارات مربوطه در همکاری با سفارت چک، اقدامات لازم را در زمینه سرمایه گذاری آن کشور در افغانستان، انجام دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا