اخبارجهان

وزیر خارجهٔ آلمان برای میانجی‌گری میان اسراییل و فلسطینیان به منطقه رفت

تل ابیب/ دویچه وله/۳۰ ثور/باختر

 اسرا‌‌ییلیان و شبه نظامیان فلسطینی تا کنون آمادگی خود برای آتش بس را اعلام نکرده اند. آلمان تلاش های خود را برای آتش بس تشدید بخشیده است.

 هایکو ماس وزیر خارجهٔ آن کشور با نماینده های هر دو جانب گفت وگو می کند.

 به گزارش آژانس باختر به نقل از دویچه وله ؛حکومت فدرال آلمان در روزهای اخیر برای پایان منازعه در شرق میانه تلاش هایی از دور انجام داد. اکنون هایکو ماس وزیر امور خارجهٔ آلمان به منطقه سفر کرده است که از نزدیک با نمایندگان هر دو جانب اسراییل و فلسطین گفت وگو کند.

 بر اساس منابع وزارت امور خارجهٔ آلمان قرار است ماس در اروشیلم با گابی اشکنازی همتای اسراییلی اش، بینی گانتس وزیر دفاع اسراییل و رووین ریولین رییس جمهور اسراییل دیدار کند.

همچنان قرار است وزیر خارجهٔ آلمان در رام الله با محمد اشتیه، رییس ادارهٔ خودمختار فلسطینیان دیدار و گفت وگو کند.

 ماس شب گذشته قبل از پرواز به سمت تل ابیب گفت که هدفش از این سفر بیش از همه اظهار همبستگی با افرادی است که شب و روز نگران جان خود استند و یا هم عزادارند. وزیر خارجه آلمان تأکید کرد:‌ «آلمان بدون هیچ چون و چرایی در دوستی خود با اسراییل وفادار است که مجبور به دفاع خود در برابر حملات راکتی گروه حماس است.»
او در ادامه افزود: ‌«همچنان به حمایت بشردوستانهٔ ما از فلسطینیان حتی در سخت ترین شرایط می‌شود حساب کرد.» ماس به روز چهارشنبه در یک سخنرانی در پارلمان فدرال آلمان بر توقف شلیک راکت بر اسراییل تأکید کرد. او همزمان با اظهار نگرانی گفت که از سال ها به اینسو در زمینهٔ راه حل سیاسی برای معضل میان اسراییل و فلسطینیان هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است و تأکید کرد: «منازعه میان اسراییل و فلسطینیان فقط می تواند از طریق “راه حل دو دولت” حل و فصل شود و در این ارتباط در سال های اخیر خیلی خیلی کم کار شده است.» تا اکنون تلاش های دیپلماتیک برای پایان منازعه یی که از دهم ماه روان میلادی به اینسو ادامه دارد، به ناکامی مواجه شده است. همچنان به روز سه شنبه ۱۸ ماه جاری، چهارمین اجلاس اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در حدود یک هفته اخیر با بن بست روبرو شد.

 فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا