اقتصاد

مسودۀ موافقتنامه پنج جانبه ترانزیتی و ترانسپورتی راه لاجورد در شهر تبلیسی مورد بحث قرار گرفت

کابل باختر اول سنبله
در دومین نشست تخنیکی پنج جانبه ترانزیتی و ترانسپورتی راه لاجورد، برای اولین بار مسودۀ موافقتنامه آن میان کشورهای جمهوری اسلامی افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و جمهوری ترکیه،‌ دیروزمورد بحث قرار گرفت.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه به آژانس باختر،در این نشست که به میزبانی حکومت گرجستان و به ریاست مشترک افغانستان و گرجستان، برای دو روز برگزار شده بود،‌ مسئولین ارشد، کارشناسان و دیپلومات های امور اقتصادی، حقوقی، راه و حمل و نقل وزارت های خارجه، ترانسپورت، ترانزیت، و راه آهن کشورهای متذکره اشتراک داشتند.
کشورهای ذیدخل در ابتکار ترانسپورتی راه لاجورد قبلاً نظریات آنها را روی متن مسوده موافقتنامه که از جانب افغانستان در اختیار شان قرار گرفته بود، ارائه نموده بودند که طی این مجلس روی آنها بحث و مذاکره شده و با اکثریت موارد آن توافق صورت گرفت.
بحث روی متن مسوده پنج جانبه راه لاجورد قدم های نخستین برای ایجاد یک چارچوب حقوقی استفاده از این مسیر با مسافه ۲۸۰۰ کیلومتر میباشد و زمینه ها را برای توافق نهایی و امضای این موافقتنامه مساعد می سازد.
بر اساس مطالعات اولیه نهادهای مستقل، این مسیر که تاریخچه آن به بیش از دو هزار سال میرسد، یکی از مسیرهای اصلی راه ابریشم بوده است که در آن زمان احجار قیمتی افغانستان به شمول لاجورد از معادن بدخشان از همین مسیر به اروپا، بالکان و کشورهای سواحل مدیترانه صادر می شد.
راه لاجورد از زمره کوتاه ترین راه های تجارتی برای انتقال اموال به کشورهای دوسوی این مسیر، شامل کشورهای آسیای جنوبی و اروپایی، شمرده می شود. از این مسیر، کالاهای تجارتی سه تا چهار روز زودتر از سائر مسیرهای ترانزیتی انتقال یافته و میان یک تا دو هزار دالر در هر لاری تخفیف به میان می آید.
طرح راه لاجورد از ابتکارات کارشناسان امور اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان میباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا