انتخابات

هفتادو سه بسته معلوماتی دریافت کردند ، مگر ۲ نفر ثبت نام کردند

کابل 16 جدی / باختر
معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات میگوید: با آنکه از روند ثبت نام نامزدان برای احراز کرسی ریاست جمهوری چهار روز می گذرد تاکنون  تنها دو نفر ثبت نام کرده اند.
لطیف پدرام و حکیم تورسن دو نفر اند که همراه با معاونان شان  به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند .
عبدالعزیز ابراهیمی  معاون سخنگوی کمیسیون مستقل  انتخابات درگفتگو باخبرنگار آژانس باختر گفت: با تغییر تقویم انتخابات ریاست جمهوری روند ثبت نام هم از تاریخ سیزدهم جدی آغاز یافته است که تا اخیر همین ماه ادامه می یابد.
کمیسیون انتخابات پیش از این ۳۱ حمل را زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و از اول جدی تا دوازدهم جدی را زمان ثبت نام نامزدان تعیین کرده بود .
ابراهیمی افزود: تاکنون هفتاد وسه تن به شمول رئیس جمهور ٬ رئیس اجرائیه و دو زن  بسته های معلوماتی انتخابات ریاست جمهوری را دریافت کرده اند و تنها دو نفر لطیف پدرام و حکیم تورسن و معاونان شان با حضور یافتن در کمیسیون انتخابات ٬ نامزدی شان را برای احراز کرسی ریاست جمهوری اعلام داشتند.
کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که شماری از اشخاصی که بسته های معلوماتی را دریافت داشته اند، گفته‌اند که این هفته ازبهر ثبت نام به کمیسیون خواهند آمد.
انتخابات ریاست‌ جمهوری  مطابق به تقویم تازه٬ ۲۹ماه سرطان سال آینده را زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام داشته است. 
شماری از نامزدان ریاست جمهوری ونهاد های نا نظر برانتخابات با انتقاد ازکارکرد کمیسیون انتخابات تاکید دارند که این نهاد توانایی برگزاری انتخابات شفاف را ندارد.
لطیف پدرام عضو مجلس نمایندگان و نامزد در انتخابات آینده ریاست جمهوری میگوید که در کمیسیون مستقل انتخابات باید اصلاحات بنیادی به میان آید زیرا با این کمیسیون و با این رهبری، نمی‌شود کاری کرد.
ازطرف دیگر٬مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات گفته اند که آرای نزدیک به سه صد محل رای دهی حوزه کابل را بازشماری می کنند .
به گفته آنان این سه صد محل یا فورم نتایج ندارند یا فورم نتایج آنان قلم خوردگی است ویا هم مشکلات فنی دارد.
قرار بود بازشماری امروز درحضور نمایندگان کمیسیون  شکایات انتخاباتی، نهاد‌های ناظر انتخابات و ناظران نامزدان آغازشود. اما عدم حضور برخی نمایندگان باعث شده است که  این روند تاکنون آغاز نشود  .
درحالیکه بیش از دونیم ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور میگذرد، مگر کمیسیون مستقل انتخابات نتوانسته است که نتایج ابتدایی آرای انتخابات حوزه کابل را اعلام کنند همچنان اعلام نتایج نهایی انتخابات نیزصورت نگرفته است .
کندی در این روند ،با انتقاد  نامزدان پارلمان ، احزاب، جریان های سیاسی وناظران انتخاباتی مواجه شده است .
این درحالیست که  شماری از ناظران  انتخاباتی، احزاب و جریان‌های سیاسی، در یک نشست خبری در کابل از آنچه که تقلب در انتخابات مجلس ولایت کابل می‌دانند، انتقاد کردند.
آنان به این نتیجه رسیده‌اند که در شرایط حاضر، انتخابات کابل نواقص جدی و غیرقابل اصلاح دارد.
درهمین حال سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز تاکید دارد که اگر روند بازشماری محلات ذکر شده برای شفافیت بهتر و بامعیارهای این نهاد همخوانی داشته باشد، ناظران شان را برای نظارت خواهند فرستاد .
بربنیاد جدول زمان بندی انتخابات پارلمان ، کمیسیون مستقل انتخابات باید نتایج انتخابات پارلمانی را  به روز نوزدهم ماه عقرب و نتایج نهایی را به روز بیست ونهم ماه قوس اعلام میکرد اما این کار تا کنون صورت نگرفته است جاوید روشان 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا