تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۹حوت/ باختر
سال۱۳۹۸با تمامی دشواری های آن سپری شد٬ امید است٬ سال آینده سالی متفاوت٬ پر از موفقیت و سعادت باشد.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ مردم افغانستان سال ۱۳۹۸ را با تمامی دشواری های آن سپری کردند و با دل های مملو از امید به سال تازه هجری خرشیدی پا می گذارند.
مردم ما در جریان سال۱۳۹۸ روز گار خوشی نداشتند٬ در اصل وضعیت جمعی خوب نبود.
انفجار، انتحار، کشتار٫ مداخله٬ جنگ٬ نیرنگ و بازی سیاسی بیرونیان به خون غلطیدن انسان، واقعیت های تلخی بودند که هرروز مردم ما آن ها را تجربه کردند و تاثیرات روانی و جمعی داشت.
ما درجریان این سال در بستر تحولات سیاسی٬ شاهد ماجراجویی های زیادی از جانب مخالفان مسلح بودیم٬ ازدیاد حمله های مسلحانه به مقصد دسترسی به اهداف سیاسی٬ خاصه کار این گروه ها بود٬ صدها جوان در قالب نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و در صف طالبان شکار این ما جراجویی ها شدند و جان شیرین شان را از دست دادند٬ تلفات انسانی و تخریب نیروی فزیکی در کشور رو به افزایش بود.
در کنار این مسایل٬ دراین سال فقر اقتصادی همچنان دامنگیر مردم بود و مهاجرت از کشور با انگیزه های گوناگون ادامه یافت.
با وجود آن که دراین سال انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شد. مگر شکل برگزاری٬ گمان زنی ها٬ تاخیر پنج ماهه در اعلام نتایج و بالاخره کشیدگی ها سیاسی که پیامد این انتخابات بود٬ دموکراسی نیم بند در کشور را سخت متاثر کرد.
تحول دیگر دراین سال٬ امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان بود٬ مگر ابهامات و بگومگوهایی که دراین خصوص وجود دارد٬ مردم چندان انتظاری از این توافق ندارند.
با وجود این همه٬ امید است که برای زندگی انسان معنا می بخشد و وجود آدمی را معنا دار می کند٬ پس نباید آینده را با گذشته قیاس کرد و شبیه سازی کرد.
لازمی است٬ مردم ما نشانه هایی را که از بهبود زندگی در سال تازه دارند٬ بزرگ سازند و آن را به واقعیت ها مبدل کنند و فرایند امید را تقویت  کنند.
و به این ترتیب٬ سال جدید سال گذار از بحران  و ورود به ثبات خواهد بود. در صورتی که ما به نشانه های مثبت نگاه کنیم و مثبت اندیش باشیم، امید به بهبود و ثبات در سال آینده بیشتر از گذشته است. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا