اقتصاد

میزان درحال صعود نبات سویابین ، بدیل مناسب و پردرآمد نسبت به کاشت خشخاش درکشور

کابل باختر/ 29/ سنبله
میزان درحال صعود نبات سویابین درکشور ، درکنار توسعه و انکشاف کاشت زعفران، این نوید را باخود دارد که زارعان سرانجام بدیل مناسب و پردرآمد نسبت به کاشت خشخاش را می یابند.
گزارشگرآژانس باختر مینگارد: وزارت زراعت کشور تخمین زده است که درسال جاری حاصلات نبات سویابین پنجاه درصد افزایش خواهد داشت .
افزایش حاصلات نبات سویابین درکشور این نوید را با خود دارد که درمدت زمان نه چندان دور نیازمندی افغانستان از واردات سویابین برطرف گردد، کاشت این نبات درکشور حدود ده سال قبل در نه ولایت آغازشد و پس از چهارسال کاشت این نبات در سی و چهار ولایت کشور رایج گردد . میزان حاصلات سویابین سال به سال افزایش رانشان میدهد و این موضوع به وضاحت می رساندکه سرانجام، سویابین مورد نیازکشور درداخل آماده خواهد شد.
براساس گزارش وزارت زراعت، ولایت های بلخ ، کندز ، بغلان ، پروان ، کاپیسا ، ننگرهار و لغمان ازولایت هایی اندکه حاصلات بیشتر سویابین را دارند.
به هرصورت درکنار آنکه پروژه تکثیر سویابین درافغانستان توسط کوریای جنوبی تمویل میشود ، اما افزایش درحال صعود حاصلات سویابین مستلزم راهکارهای جدید میباشد ، تاکنون کوریای جنوبی ، تخم سویابین ، کودسفید وسیاه و ادویه زراعتی را طور رایگان دراختیار زارعان کشور قرارداده است ، درعرصه آموزش دهقانان به شمول زنان همکاری کرده است ، احتمالاً اگراین همکاری ها دردرازمدت ادامه نیابند ، کاشت این نبات بازهم قوس صعودی خواهد داشت.
به این دلیل، برخی رشد و افزایش حاصلات سویابین درکشور را یک طرف موضوع و حفظ میزان رشد دوامدار آن را درکشور طرف دیگر قضیه می دانند زمانی که وزارت زراعت برآورد میکند که افغانستان سالانه به 300 هزار متر یک تن سویابین نیاز دارد . افزایش حاصلات این نبات تا این حد زمان گیر است به این دلیل باید برای رشد و انکشاف این صنعت برنامه ریزی کرد تا به این هدف نایل شد.
تلاش وزارت زراعت دراین بخش قابل درک است زمانی که این وزارت محصولات مازاد دهقانان را فی تن 240 دالر بیشتر از قیمت بین المللی خریداری میکند منظماً به این موضوع نیزمتوجه می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا