امنیت

خیزش های مردمی در برابر طالبان حرکت موثر که به مدیریت وحمایت نیاز دارد

کابل با ختر 7 جدی
گروه های تروریستی طالبان و داعش درکشور با خیزش و واکنش های مردمی  مواجه اند  واین باعث شده که تکفیری ها دربعضی موارد نتوانند به اهداف ومقاصد شان برسند .
به گزارش آژانس باختر اخیراً اضافه از پنجصد تن از باشندگان ولایت هلمند شامل جوانان و مردان کهن سال دریک خیزش مردمی بسیج شده اند تا طالبان را از ولایت شان دور سازند  و امنیت را در آن ولایت حاکم گردانند.
اعضای خیزش مردمی میگویند که طالبان مانع پیشرفت فرهنگی، اجتماعی واقتصادی در آن ولایت اند ، عامل گسترش کشت خشخاش ودر قاچاق مواد مخدر دست دارند وبه دستور دوکشور همسایه مانع ایجاد  زیربنا وساخت بند های برق میشوند.
قیام کنندگان با اسلحه دست داشته وبا امکانات محدود نظامی به صحنه آمده اند ومیگویند اگر دولت آنان را کمک کنند استقبال می نمایند واگر امکانات دولت در این زمینه محدود باشد آنها بازهم از اهداف شان در برابر طالبان کوتاه نمی آیند.
درحالیکه حرف از خیزش های مردمی درولایت  هلمند است ، دورتر از هلمند درولایت ننگرهار نیز صد ها باشنده این ولایت درولسوالی پچیراگام تجمع کرده اند  وبا خیزش مردمی  آماده جنگ با اعضای گروه تکفیری داعش اند آنها میگویند که عملکرد داعشی ها وطالبان در تضاد کامل با ارزش های دینی ، فرهنگی وسنت افغانی است آنها مظالم را بر مردم روا داشته اند که از یک مسلمان ویک جهاد گر ودعوت گر بعید است ، عملکرد طالبان وداعش با آموزه های دینی وسنن افغانی مطابقت ندارد نه تنها آنها از نام جهاد ، شریعت و امارات اسلامی ویا هم خلافت اسلامی استفاده می نمایند عملکرد آنها چنان است که باید در برابر آنان قیام کرد ومطابق به دساتیر اسلامی آنان را نابود ساخت .
باید گفت که قبلا طالبان وداعشی ها در ولایت های غزنی ، کاپیسا ، کندز، فاریاب ، بادغیس …نیز خود را با خیزش های مردمی مواجه ساخته که باعث شکست گروههای تروریستی گردیده است آنانیکه  خیزش های مردمی را سازماندهی کرده ومردم را در برابر طالبان بسیج ساخته اند از کم کاری حتا عدم همکاری نهاد های مسوول ومسوولان محلی ولایت های شان شاکی اند .
درحالیکه شماری از مردم ، آگاهان امور نظامی ومسوولان حکومتی در خیزش های مردمی  علیه گروه های تروریستی حمایت میکنند حرف های وجود دارد که افراد استفاده جو ، فرصت طلب ، حتا آنانیکه تحت تعقیب قانون  ونهاد های امنیتی قرار دارند بنام خیزش مردمی اسلحه برداشته نه تنها  در این پروسه موثر نبوده اند بل مشکلات را نیز خلق کرده اند  وموارد هم و جود دارد که افراد نفوذی طالبان وداعشی ها ، زمینه حملات خودی در دورن خیزش های مردمی را مساعد ساخته اند.
اکنون این پرسش مطرح میگردد که خیزش های مردمی چگونه مدیریت شوندوچه راهکار به میان اید که از آنها  استفاده  موثر صورت گیرد.
یک عضو ولسی جرگه که از ولایت کندزنمایندگی میکند میگوید که شماری زیادی افرادی مسلح غیر مسوول در آن ولایت بنام خیزش مردمی به گونه یی آشکار درمرکز  و ولسوالی های  کندز حضور دارند وباعث بروز مشکلات جدی شده اند وبه حادثه اخیر در ساحه جنگل باشی ولسوالی خان اباد آن ولایت اشاره میکند که یک عضو خیزش مردمی نیمه شب درحالیکه دیگران  در خواب بودند  یک قوماندان خیزش مردمی را با چهار تن از افرادش کشت ، فرد مهاجم با طالبان در ارتباط بود اسلحه وداشته های پوسته را برای طالبان انتقال داد .
این نشان میدهد که افراد نفوذی طالبان در درون خیزش کنندگان مردمی حضور دارند  وشناسایی آنان به کار و مدیریت موثر نیاز دارد.
این عضو ولسی جرگه میگوید که خیزش های مردمی عملا از سوی بزرگان قومی وافراد با رسوخ یک محل ، یک ولسوالی ویاهم یک ولایت ایجاد ، سازماندهی ویاهم مدیریت میشود آنها باید افرادی را درکنار خود بگیرند که گذشته وعملکرد آنها برای شان روشن باشند وافراد آنان  را باید کسانی تشکیل دهند که از محل باشند ورهبری کنندگان خیزش های مردمی از آنان شناخت دقیق داشته باشد ضمنا برای وزارت داخله لازمی است که درقسمت تجهیز وتمویل آنها آنهم درچوکات یک برنامه ویک مدیریت دقیق اقدام کند واداره های کشفی واستخباراتی هم درخصوص اداره ومدیریت آنان برنامه  های داشته باشند .
جنرال عبدالواحد طاقت آگاه امورنظامی می گوید اولین خیزش ها در مقر ازسوی قوم اندر آغاز شد که دراین خیزش  های مردمی سو استفاده هایی صورت گرفت چنانچه که 600 هزار دالر امریکا جهت پیشبرد خیزش های مردمی مهیا گردید مگر این پول به دست سود جویان افتاد .
دراین خیزش مردمی 50 تن تلفات داده شد با آنهم  مردم با دشمن مبارزه جدی کردند طالبان و داعشیان جرت نداشتند تا درساحه اندر فعالیت نمایند.
به همین طور مردم نورستان و کنر نیز خاموش نه نشسته دست به قیام  وخیزش های مردمی علیه تروریستان  پاکستانی زدند مگر نتایج در قبال نداشت زیرا خیزش کننده گان   حمایت نشدند  بل گروه های  تروریستی نه تنهاخیزش کنندگان  بل مردم عوام  را نیز سرکوب کردند .
ولایت ننگرهار نیز قیام ها  ویا خیزش های مردمی در بخش کوت، شینواری ، پچیراگام صورت گرفت که حتی نماینده  مردم ننگرهار  در پارلمان کشور نیز شامل  این خیزش گردید اما متاسفانه این خیزش ها خشم ناتو را برانگیخته وساحات یاد شده را مورد بمباران قرار دادند که تلفات و آسیب زیادی به مردم رسید ناتو این بمباران را به هدف اینکه گویا شبکه  های تروریستی داعش ، طالبان پاکستانی به حمایت آنان فعالیت های تروریستی شانرا انجام میدهد .
جنرال طاقت میگوید میترسیم که این بار در ولایت هلمند نیز چنین ضربات به مردم بی دفاع وبیگناه وارد شود زیرا موضوع و امنیت با به میان آوردن گروه های تروریستی داعش ، طالبان وشبکه های تروریستی پاکستانی میخواهند که خود را به آب های مرکزی بالکان وآسیای میانه برسانند ازاین لحاظ مانع خیزش های مردمی وتحرکات نظامیان  افغانستان میشوند.
به گفته این آگاه امور نظامی اگر چنین نباشد تمامی مردم  افغانستان اعم از مرد و زن حتی دختران وپسران حاضر اند تا در برابر این هراس افگنان بجنگنند نظامیان افغان هم توانایی خوبی در برابرگروه های تروریستی وداعشی ها دارند وبا بازسازی ظرفیت سازی سکتور امنیتی عملکرد این نیروها در برابر گروه های تروریستی بلند خواهد رفت .
طاقت میگوید : در اینجا ناتو جدا سد راه قرار گرفته است اجازه نمی دهد که افغان ها در برابرچنین تعدیدات ایستاده گی نمایند افغان ها توانایی همه وهمه مبارزات و پیش برد نبرد را با دشمنان داشتند ودارند اما امریکایی ها افغانستان را خلع سلاح کرده شماری از تانگ ها ، طیاره های جنگی ، لونا ، اسکارت وستنگرها را از افغانستان بیرون کردند حتی مانع برنامه صلح ملل متحد را که برای افغانستان موثر بود نیز از بین بردند  درعوض دو کشور همسایه افغانستان  ایران وپاکستان را تادندان مسلح ساختند .
به گفته وی ناتو افغانستان را خلع سلاح کرده به هیچ وجه اجازه نمی دهد که نیروهای بجنگد وموانع ایجاد میکند وافغانستان را به یک هیولا تبدیل کرده اند .
او گفت به نظرم هیچ خیزش ها وقیام های مردم در افغانستان سودی نخواهند داشت بجز از تلف شدن مردم .
درحالیکه  این جنرال سابق ارتش افغانستان خیزش های مردمی را ناکام میداند مسوولان محلی درولایت هامنجمله ولایت هلمند از موثر یت آن حرف میزنند و از آمادگی ها برای حمایت از خیزش کنندگان  یاد آور میشوند.
عمرځواک سخنگوی والی هلمند  میگوید که حکومت  ونهاد های امنیتی با درنظرداشت توانایی های شان با خیزش کنندگان  کمک خواهند کرد وما لست نیازمندی آنان را با مقامات  وادارات مسوول ارائه خواهیم  کرد.
مسوولان محلی درولایت ننگرهار  نیز از آمادگی ها برای حمایت از خیزش کنندگان  حرف میزنندومیگویند که خیزش کنندگان  در آن ولایت کار های موثر را در برابر داعش انجام دادند  موجودیت خیزش کنندگان مردمی باعث شده که گروه های تکفیری از میان مردم  سرباز گیری نکنند ومردم را وادار نسازند تا جوانان  شان را به خدمت آنان بگمارند.
وزارت امور داخله درخصوص حمایت ومدیریت خیزش کنندگان مردمی چیزی نگفت.
از گفته های بالا برمیاید که خیزش های مردمی  یک آغاز خوب برای سرکوبی گروه های هراس افگن است مگر این پروسه به برنامه ریزی مدیریت و حمایت نیاز دارد درحالیکه  این مواردکه اکنون کمتردر برابر خیزش های مردمی  رعایت شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا