تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۵ سنبله/ باختر
هرگاه به نگرانی های برحق مردم افغانستان در روند صلح توجه نشود، ،بحران درافغانستان نه تنها که خاتمه پیدا  نمی کند، بل گسترده تر خواهد شد.
مفسر آژانس باختر می نگارد : تاخیر در روند مذاکرات میان افغانان ، اعلام محدودیت ها ازجانب پاکستان برشماری ازاعضای گروه طالبان و به دنبال آن سفر هیئت بلند پایۀ طالبان بنابه دعوت وزارت خارجۀ پاکستان به اسلام آباد به این نگرانی ها قوت بخشیده است و به وضاحت می رساند که تاهنوز افغانستان درمحور سیاست خارجی، پیچیده و چند پهلویی پاکستان قرار دارد و این کشور درمشارکت با دستگاه استخباراتی خود تلاش می کند درمذاکرات میان افغانان به راهبرد اصلی یی که دارد " افغانستان ضعیف و حکومت وابسته به پاکستان، نایل آید .
به باور کارشناسان، امروز دیگر این حقیقت نیاز به وضاحت  ندارد که پاکستان جولانگاه هراس افگنان بین المللی است . پاکستان مرکز آموزش و پرورش افراطیت است .
به جز ازپاکستان اگر هرکشوری درمنطقه چنین وضعیت می داشت امروز به تحریم های بزرگ جامعه بین المللی وکشور های بزرگ مواجه می شد ، اما پاکستان با ترفند وحیله، همیشه توجۀ جامعه بین المللی وکشور های بزرگ را ازاین حقیقت تلخ دور کرده است .
سیر حوادث در منطقه به صراحت واضح کرده است همین سیاست ورزان پاکستان بودندکه ازگروه شکست خورده و متواری طالبان باردیگر تحریک طالبان ساختند.
همین نظامیان و سیاست ورزان پاکستان بودندکه با تلاش بسیار، این گروه را به جایی بکشاند که به عنوان یک طرف درحل مسایل افغانستان متبارز شود و اکنون همین نظامیان و سیاست ورزان پاکستان اند که تلاش می کنند درمذاکرات میان افغانان چنان برنامه ریزی کنند که طالبان را به عنوان طرف اصلی قضایا، هویت دهند و با شریک کردن عام و تام آنان در نظام ،گام دیگر به جانب تطبیق راهبردی «افغانستان ضعیف ووابسته به پاکستان» جلوگذارند.
اگر چنین شود ممکن است مردم افغانستان از متحدان بین المللی خود که روزی شکست افغانستان را دربرابر هراس افگنان شکست خود می دانستند و اکنون گمان می کنند که درکنار آنان قرارگرفته اند هرگز دیگر اعتماد نخواهندکرد .
ختم/ تحلیل سیاسی …ک…م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا