جهان

امریکا دو میلیارد دالر دیگر را واکسین ویروس کرونا می‌خرد

واشنگتن/ وی او ای / ۲ اسد / باختر
ایالات متحده امریکا ۱.۹۵ میلیارد دالر دیگر را برای خریداری واکسین ویروس کرونا هزینه خواهد کرد.
شركت بییون تک آلمانی دیروز  گفت كه دولت امریكا موافقت كرده است که ۱۰۰ میلیون دوز واکسین ویروس کرونا را از شرکت های داروسازی فایزر امریکایی و بییون تک آلمانی که مشترکا این واکسین را انکشاف داده اند، خریداری کند.
همچنان شرکت بییون تک با نشر بیانیه‌یی گفته است که امریکا می‌تواند ۵۰۰ میلیون دوز اضافی را نیز خریداری کند.
در بیانیه آمده است"امریکاییان واکسین را بصورت رایگان مطابق با تعهد دولت امریکا برای دسترسی رایگان به واکسین کووید ۱۹ دریافت خواهند کرد."
حکومت امریکا واکسین ها را دریافت خواهد کرد اما هزینه آنرا زمانی پرداخت خواهد کرد که شرکت‌های دواسازی منظوری مقرراتی این واکسین را که هنوز مرحله آزمایش های کلینیکی گستردۀ آن آغاز نشده است، به دست بیاروند.
حکومت امریکاتا اکنون میلیارد ها دالر برای انکشاف و تهیه واکسین آزمایشی ویروس کرونا هزینه و سرمایه ‌گذاری کرده است.
این دو شرکت در اوایل ماه جاری اعلان کردند که نتایج واکسین آزمایشی آنان که بر ۴۵ نفر تطبیق شد، امید بخش بوده است.آنان مرحله بعدی را روی کتله بزرگتر مردم در اواخر ماه جاری آغاز خواهند کرد که تمرکز این مرحله روی مصوونیت و تاثرگذاری واکسین خواهد بود. ویروس کرونا که نخست در دسمبر سال گذشته در شهرووهان چین شایع شد، اکنون به همه‌گیری مرگبار مبدل شده است و بر اساس آمار پوهنتون جانز هاپکینز امریکا، تاصبح امروز در ۱۸۸ کشور جهان جان بیش از ۶۳۰ هزار نفر را گرفته است و بیش از ۱۵ میلیون نفر به این ویروس مصاب شده اند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا