گزارش ها

خروج از افغانستان ! // طالبان سه ماه و امریکا پنج سال را مدت زمان خروج از افغانستان می دانند

کابل باختر 11 حوت
در حالی که طالبان در مذاکرات شان با نمایندگان وزارت خارجه امریکا برتهیه یک جدول زمانی خروج نیروهای آن کشور از افغانستان تاکید دارند ، نشانه های وجود دارد که امریکا حاضر نیست به این زودی ها افغانستان را ترک کند . گزارشگر آژانس باختر می نگارد ٬ مطبوعات امریکایی گزارش داده اند که پنتاگون در نظر دارد تا پنج سال آینده نیروهای خود را از افغانستان خارج کند .در حالی که طالبان بر خروج امریکاییان در یک جدول زمانی سه ماهه تاکید دارند.
مگر وزارت دفاع امریکا در طرح تازه خود وانمود کرده است که نیروهای آن کشور تا پنجم سال آینده از افغانستان بیرون می شوند.
بر اساس این طرح، وزارت دفاع امریکا در نظر دارد تا در ظرف چند ماه آینده شمار سربازان امریکایی مستقر در افغانستان را به نصف کاهش بدهد.
هم چنان مطابق این طرح سایر نیروهای بین المللی نیز هم زمان با نیروهای امریکایی افغانستان را ترک می کنند.
امریکا در حال حاضر حدود چهارده هزار سرباز در افغانستان دارد که بیشتر نقش مشوره دهی وآموزش دهی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را به عهده دارند. این نیروهای امریکایی، در بعضی از عملیات ها برای سرکوبی هراس افگنان هم مشارکت دارند.
بیشتر نیز گزارش شده بود که دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا به وزارت دفاع این کشور دستور خروج حدود هفت هزار از این نیروها را داده است.
در طرح تازه و پیشنهادی وزارت دفاع امریکا هم چنان گفته شده است که ماموریت آموزشی و مشوره دهی نیروهای امریکایی به سربازان آسترالیایی و اروپایی سپرده خواهد شد و نیروهای امریکایی روی اجرای عملیات ها بر ضد دهشت افگنی و تروریزم تمرکز می کنند.
منابع امریکایی و اروپایی به نیویارک تایمز گفته اند که طرح پیشنهادی خروج سربازان امریکایی از افغانستان، برای کمک به روند گفت و گو های جاری میان نمایند گان امریکا و گروه طالبان تهیه و پیشنهاد شده است.
مقام های امریکایی گفته است که این طرح مورد پذیرش متحدان اروپایی امریکا نیز قرار گرفته است و بحث های بیشتر روی آن جریان دارد.
این در حالی است که ادامه پنجمین دور گفت و گو های نمایند گان امریکا و گروه طالبان در قطر روز شنبه ، 11 حوت در رابطه به صلح افغانستان از سر گرفته می شود.
زلمی خلیل زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، روز 5 شنبه گذشته در ی صفحه تویتر خود نوشته است که این گفت و گو ها به هدف مشوره های میان گروهی، متوقف شده بود. اما هر دو طرف با گام های آهسته، اما پایدار در راستای برقراری صلح قدم بر می دارند تا یک دیگر را بهتر درک کنند و سرانجام به یک توافق صلح دست یابند.
گروه طالبان نیز با نشر خبرنامه ای گفته است که هیئت مذاکره کننده امریکا و گروه طالبان در چند روز گذشته، روی خروج سربازان خارجی و استفاده نکردن از خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگر گفت و گو کرده اند.
پنجمین دور مذاکرات نماینه گان امریکا و گروه طالبان روز دوشنبه ششم حوت، در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.
شوخک ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا