سیاست

جنرال جوزف دانفورد: امریکا تصمیم خروج از افغانستان را ندارد

کابل   باختر   ۱۹   ثور
باآنکه طالبان در مذاکرات شان با امریکا  روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان وارد بحث شده اند ، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است، واشنگتن به حضور نظامی خود در افغانستان تا ریشه کن شدن کامل هراس افگنان ادامه می دهد.
جوزف دانفوردصبح امروز دریک کنفرانس خبری گفت، واشنگتن تصمیم برای خروج نیروهای نظامی از افغانستان ندارد.
این گفته ها در حالی بیان می شود که نمایندگان امریکا و طالبان ششمین دور گفت و گو های شان را در دوحه آغاز کرده اند ٬ خروج نیروهای خارجی از افغانستان در یک جدول زمانی ٬یکی از مباحث محوری این گفت وگو ها را تشکیل می دهد
منابع وابسته به طالبان گفته اند که در این خصوص پیشرفت های وجود دارد و امریکا حاضر است که در یک جدول زمانی نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.
به گفته این منابع ٬ تنها روی مدت زمان خروج بحث جریان دارد.
مگر گفته های رییس ستاد ارتش  امریکا عکس این گفته است او تاکید دارد که هنوز تصمیم برای خروج از افغانستان گرفته نشده است.
پیش از این نیز جنرال دانفورد بارها اعلام کرد که تغییری در ماموریت نظامیان امریکا در افغانستان صورت نگرفته اما در مقابل شایعاتی در مورد خروج نظامیان از این کشور مطرح می شود.
به گفته دانفورد، فعالیت نیروهای آمریکایی تفاوتی با روزهای گذشته ندارد.
به باور آگاهان سیاسی افغان ٬ با آن که طالبان و امریکا دور یک میز نشسته اند و حرف از صلح دارند مگر بی اعتمادی میان آنها همچنان وجود دارد  .
طالبان حاضر نیستند به جز از مساله خروج روی مسایل دیگر به بحث بپر دازند و امریکا مساله خروج نظامیان خود از افغانستان را ٬ یک بحث آخری در این گفت و گو ها می داند و تاکید دارد که اول باید روی مسایل دیگر توافق کرد و بعد مساله خروج را در میان گذاشت .
امریکا از طالبان ضمانتی می خواهد که افغانستان دیگر مکان امن گروه های هراس افگن خارجی نباشد .
این در حالی است  که رییس سازمان سیا ٬ طالبان را یک جریان غیر قابل اعتماد خوانده است .
این بی اعتمادی تنها نزد مقامات امریکایی نه بل شماری دیگری از کشورها هم  به قول و قرار طالبان اعتماد چندانی ندارند
به تازگی خانم لاکیته ساوکینو عضو پارلمان اسپانیا در مصاحبه با یک رسانه روسی گفته است (من در جریان جنگ به دنیا آمده ام و بهتر از همه ترس مردم افغانستان از برگشت طالبان را درک می کنم. من زن هستم و از حقوق زنان افغانستان حمایت می کنم.
هراس آن وجود دارد که اگر طالبان به قدرت برگردند، بار دیگر آزادی و حقوق زنان افغانستان تحت تهدید قرار می گیرد. قابل ذکر است، تا زمانی که سلاح به دست ستیزه جویان باشد به هیچ وجه صلح تامین نمی شود و ما نمی توانیم از چنین اشخاص حمایت کنیم. این طالبان بودند که حقوق زنان و حقوق بشر را پایمال کردند زنان را در جاده های شهر در محضر عام مورد لت و کوب قرار دادند. ما نمی توانیم از کسانی حمایت کنیم که با سلاح به قدرت می رسند و حقوق زنان را نقض می کنند و به آن به مثابه انسان کامل احترام نمی کنند.
اگر طالبان مثل سابق درمقابل زنان بی احترامی و حقوق شان را پایمال کنند، برای ماغیر قابل قبول است)
از این گفته ها بر می آید که صلح با طالبان آنی و زود هنگام نخواهد بود  زیرا نه تنها امریکا بل شرکای غربی آن هم  چون و چرا های زیادی در مورد طالبان دارند
در کناربی اعتمادی نسبت به طالبان ٬ در افغانستان چندین گروه دیگر نیز مصروف فعالیت های هراس افگنانه اند و توافق با طالبان  جاده انتهای صلح در این کشور نخواهد بود.
آگاهان سیاسی می گویند که امریکا و غرب  درک کرده اند که صلح با طالبان یک صلح نسبی خواهد بود. روی این دلیل است که خروج نظامیان امریکایی را از این کشور٬ حروف اولی در گفت وگو های صلح نمی دانند .  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا