گزارش ها

هنرنقاشی درکشور به سوی فراموشی میرود

کابل باختر/ 28/ جدی

گزارشگر: احمد ضیا احمدی

هنر نقاشی درکشور مسیرش را به سوی فراموشی می پیماید .

هنرنقاشی با آنکه درافغانستان پیشنه ای تاریخی دارد اما دارد به رکود همراه شود، برخی ها رکود این هنر را بیشتر به ساختار های اجتماعی ، اقتصادی ، عقیدتی و سیاسی جامعه نسبت میدهند.

به گفته آگاهان ، هنرنقاشی درافغانستان به دلیل سال ها جنگ داخلی و فقر گسترده ، مردم کمتر فرصت یافته اند که به این هنر توجه کنند.

 چون غم آب و نان و ترس از جنگ و نا امنی توجه آنها را از هنرها از جمله هنر نقاشی دورساحته است.

عمرعادل محصل سال چهارم پوهنحی هنرهای زیبای پوهنتون کابل میگویید ، قسمیکه دیده میشود در جامعه ما هنرواقعاً" در حالت رکود است و جوانان ما با هنرهای زیبا مانند نقاشی ، خطاطی و رسامی آهسته – آهسته بیگانه میشوند.

 به گفته وی، دولت باید به خاطر رشد هنر توجه جدی نموده از هنرمندان حمایت نماید ، نمایشگاه های نقاشی را ، راه اندازی کند، برای آثار ناب جوایز درنظر بگیرد و حتی بهترین آثار نقاشی را به نمایشگاه های بین المللی غرض تشویق بیشتر جوان ، معرفی نمایید.

صدیق ژکفر استاد پوهنحی هنرهای زیبای پوهنتون کابل به این باوراست که درزمینه رشد هنرهای تجسمی به خصوص هنرنقاشی چندان تغییرات مثبت درکشور رونما نشده و در طول سال ها دولت ها درافغانستان دراین عرصه توجه نداشته اند.

او اضافه کرد : هنرتجسمی در کشور های غربی رشد قابل ملاحظه نموده و بیشتر از سی مکتب هنری دراین عرصه وجود دارد و هر اثر هنری که ازسوی هنرمندان ایجاد میشود ، آن را مردم به دیده قدر مینگرند ، ولی در جامعه ما اگر کسی یک خلاقیت هنری و ابتکاری دراین زمینه انجام دهد ، چندان توجه به آن نمیشود.

وی افزودکه ما هنرمندان از دولت به خصوص وزارت اطلاعات و فرهنگ تقاضا مینمایم که زمینه رشد و توسعه هنرهای تجسمی را مساعد سازد ، موسسات و اتحادیه ای که در این عرصه ایجاد گردیده از طرف دولت تشویق مادی و معنوی شود.

همچنان از طریق مطبوعات برای مردم در رابطه به ارزش های هنرهای تجسمی آگاهی داده شود.

پوهاند محمد عالم فرهاد رییس پوهنحی هنرهای زیبای پوهنتون کابل ، نگاهی برقدامت هنرنقاشی انداخته گفت : هنر نقاشی جزی از هنرهای تجسمی بوده و سابقه آن حتی به دوره های ماقبل تاریخ برمیگردد و از لحاظ سبک رایج هنرهای تجسمی که شامل بخش های مجسمه سازی ، نقاشی و خطاطی میباشد ، حدود دوهزار و سه صد سال قبل از امروز یعنی در زمان اسکندر مقدونی ، توسط یکی از هنرمندان مشهور یونان ، این سبک تا ظهور اسلام در سرزمین فعلی افغانستان رایج بود.

وی اضافه نمود که بهزاد در قرن نهم هجری از بنیانگذاران سبک میناتوری درشرق بوده و تافعلاً" هم روش های او در ایران ، هندوستان و آسیای میانه دوام دارد و اساس این مکتب از هرات آغاز میگردد.

پوهاند فرهاد ابراز داشت که پوهنحی هنرهای زیبای پوهنتون کابل از لحاظ اقتصادی مشکلات زیادی دارد ، چون یک پوهنحی مصرفی است بناً" هر محصل به رنگ ، برس و سایر نیاز مندی ها ضرورت داشته و به این منظور از دولت و مسوولین مربوط آرزومندیم تا در قسمت بودجه این پوهنحی توجه نمایند.

جلال نوررانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ از توجه این وزارت درعرصه های مختلف هنر اطمینان داده گفت : وزارت اطلاعات و فرهنگ به خاطر تقویه ورشد هنرهای تجسمی درکنار پوهنحی هنرهای زیبا ، نگارستان میمنه گی و گالری ملی را ایجاد نموده و تا حد امکانات موجود درخدمت هنر و هنرمندان قراردارد.

نورانی افزود که تکنالوژی امروزی ضربه محکمی برهنرهای زیبا دارد و بسیاری کارهای دیزاین که قبلاً" توسط استادان ورزیده هنرهای نقاشی و خطاطی صورت میگرفت ، اکنون به واسطه کمپیوتر در کمترین وقت اجرا میگردد.

وی علاوه کرد : به این منظور اندکی توجه مردم به هنر نقاشی کم شده است که میتوان این معضل را ازطریق راه اندازی نمایشگاه های هنرهای تجسمی و دراین زمینه آگاهی دادن برای مردم ازطریق مطبوعات ، رفع نمود.

 نورانی گفت : کارخوب است که وزارت خانه ها ، موسسات دولتی و غیردولتی به خاطر تزئین دفاتر شان از تابلوهای هنری استفاده نمایند که ازیک سوکمک برای هنرمندان صورت بگیرد و ازجانب دیگر فرهنگ گران مایه ما به خصوص درقسمت هنرهای تجسمی رشد بیشتر نمایید.

او تاکید نمود که وزارت اطلاعات و فرهنگ برخی دفاتر و تالار های خود را با تابلوهای از آثار هنرمندان کشور مزئین ساخته و از هیچگونه تلاش به خاطر رشد هنر دریغ نمی ورزد.

برخی به این باوراند که هر چند تعدادی محدودی از هنرستان های خصوصی در کشور وجود دارد ، اما شرایط پذیرش و سطح آموزش در آنها به اندازه یی نیست که رضایت جوانان هنر دوست را فراهم نمایید.

اما هنرمندان میگویندکه اگر وزارت اطلاعات و فرهنگ برای رشد هنرهای تجسمی برنامه ریزی منسجم داشته باشد ، استعداد های زیادی درکشور وجود دارد که با پالایش آن ، هنرمندان بزرگی تبارز خواهندکرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا