اخبارجامعهTOP

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان: در شش ماه گذشته 550 هزار مهاجر به کشور بازگشته اند

کابل/ 10 حوت/ باختر
وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید که پس از رویکار آمدن امارت اسلامی، پنجصد و پنجاه هزار تن از مهاجرین افغان از ایران، پاکستان و برخی کشورهای دیگر به افغانستان برگشته اند.
به گزارش آژانس باختر؛ محمد ارسلاح خروتی معین وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان که در یک کنفرانس خبری گزارش فعالیت‌ها و دست‌آوردهای این وزارت در شش ماه گذشته را با خبرنگاران شریک می‌ساخت، گفت که امارت اسلامی تلاش دارد زمینۀ برگشت مهاجرین از کشورهای ایران و پاکستان را فراهم کند و امکانات لازم را برای اسکان مجدد آنان در داخل کشور مهیا نماید.
معین وزارت امور مهاجرین گفت که هنوزهم هفت میلیون شهروند افغانستان در ایران، پاکستان و برخی کشورهای دیگر مهاجر اند.
از این میان، 3 میلیون مهاجر در ایران، 3 میلیون در پاکستان و یک میلیون تن دیگر در کشورهای غربی بود باش دارند.
معین وزارت امور مهاجرین آمار بیجا شدگان داخلی را حدود 3 میلیون تن اعلام کرد و گفت که در شش ماه گذشته 250 هزار بیجا شدۀ داخلی به محلات اصلی شان بازگشته اند.
به گفتۀ وی، برای خانواده‌هایی که به محلات اصلی بود و باش شان برگشته اند، به شمول پرداخت مصارف ترانسپورت، کمک‌های عاجل بشردوستانه صورت گرفته است.
خروتی همچنین می‌گوید که در شش ماه گذشته به نزدیک به سه میلیون بیجا شدۀ داخلی که هنوز به محلات بود و باش شان برنگشته اند، از سوی نهادهای مد درسان ملی و بین المللی کمک‌های غذایی و غیرغذایی صورت گرفته است.
معین وزارت امور مهاجرین می‌پذیرد که شکایت‌هایی در مورد موجودیت فساد در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه وجود دارد؛ اما می‌گوید که تلاش‌ها برای محو فساد از روند توزیع این کمک‌های جریان دارد. محمدارسلاح خروتی گفت: وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان در نظر دارد برای شناسایی افراد نیازمند و توزیع شفاف و عادلانۀ کمک‌های بشردوستانه، یک دیتابیس آنلاین را ایجاد نماید تا کمک‌های ملی و بین‌المللی در اختیار افراد نیازمند قرار گیرد.
معین وزارت امور مهاجرین در رابطه به توزیع زمین به عودت کنندگان گفت: در زمان حکومت پیشین، توجۀ خاصی به عودت‌کنندگان صورت نگرفته و روند توزیع زمین و اپارتمان به مهاجران و عودت‌کنندگان ناعادلانه و مملو از فساد بود.
به گفتۀ وی، بخشی از زمین‌هایی که در زمان حکومت پیشین به عودت‌کنندگان توزیع شده، از سوی زورمندان غصب شده و همچنین شهرک‌هایی که برای بود و باش آنان در نظر گرفته شده، از سهولت‌ها و امکانات لازم برخوردار نیستند.
وی تأکید کرد که امارت اسلامی تلاش دارد روند توزیع زمین و اپارتمان‌های رهایشی به عودت‌کنندگان را تنظیم و زمینه‌های فساد را ازمیان بردارد.
گفتنی است که طی بیش از چهار دهه جنگ و خشونت در افغانستان، میلیون تن از شهروندان این کشور راه مهاجرت را در پیش گرفته و همچنین هزاران خانواده در داخل کشور از مناطق اصلی شان بیجا شدند.
بر اساس گزارش‌ها، روند مهاجرت مردم افغانستان به کشورهای همسایه هنوزهم ادامه دارد و روزانه هزاران نفر به گونۀ قانونی و غیرقانونی وارد کشورهای ایران و پاکستان می‌شوند. اما وزارت امور مهاجرین می‌گوید که به دلیل پایان جنگ و تأمین امنیت در کشور، آمار مهاجرت به بیرون از کشور نسبت شش ماه گذشته کاهش یافته است.
پاینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا