جهان

خلیل زاد: همه جوانب باید خشونت ها را کاهش دهند

دوحه/ دویچوله/ ۲جوزا/ باختر
زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان، بعد از دیدار با مقام های حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان خواستار کاهش خشونت همه جوانب شده است. او تلاش دارد تلاش های صلح را دوباره احیا کند.
زلمی خلیل زاد، معمار توافقنامه امریکا و طالبان که زمینه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را فراهم می کند، روز چهارشنبه بعد از ساعت ها گفت وگو با رهبران حکومت افغانستان در کابل به دوحه رفت و با نمایندگان طالبان دیدار کرد.
خلیل زاد در تویتر نوشته است: «در مورد خشونت، من از طالبان خواستم که خشونت از سوی همه جوانب باید کاهش یابد.»
بعد از یک حمله مرگبار بر شفاخانه یی در شهر کابل خشونت ها در افغانستان در روزهای اخیر تشدید یافته است. گروه طالبان دست داشتن در حمله بر شفاخانه را رد کرده است، اما حکومت افغانستان در واکنش به این حمله به نیروهای امنیتی دستور داد که به حالت تهاجمی برگردند.
در روزهای گذشته از انفجارها و درگیری در نقاط مختلف افغانستان گزارش شده است که ده ها کشته به جا گذاشته است.
عنصر اساسی توافق ماه فبروری طالبان و ایالات متحده امریکا خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در عوض تضمین های امنیتی ازگروه طالبان است.
اعلام آتش بس ازطالبان شامل این توافقنامه نیست، ولی این گروه در این توافقنامه متعهد شده است که به مذاکرات بین الافغانی با حکومت افغانستان شرکت کند.
اما این تلاش های صلح به دلیل اختلاف ها در مورد آزادی زندانیان دوجانب پیشرفتی نداشته است.
خلیل زاد گفته است که با نمایندگان طالبان به شمول ملا برادر رییس دفتر سیاسی این گروه در دوحه دیدار کرده است و راجع به آزادی زندانیان و کاهش خشونت گفت وگو کرده است. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا