آموزش

گزارش بانک جهانی در رابطه به تحصيلات عالي به وزير تحصيلات عالي ارايه گرديد

كابل باختر 9 سنبله

یک گزارش بانک جهانی نشان میدهد که تحصیلات عالی در ده سال گذشته بخصوص سالهای اخیر از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل ملاحظه ی نموده است.

به گزارش آژانس باختر

این گزارش امروز از سوی هلینگو پاچا موتو رئیس بانک جهانی در افغانستان طی محفلی  به وزیر تحصیلات عالی ارائه گردید.

در این گزارش که طی هشت ماه اخیر  به شکل یک کتاب در هفتادو هفت  صفحه تهیه گردیده است گفته شده که سکتور تحصیلات عالی افغانستان با وجود امکانات کم توانسته است بخشی از  مراحل ارتقایی خویش را به صورت رضایت بخشی طی نماید.

این گزارش توضیح می دهد که افزایش بازدهی تحصیلات و تقویت تجمع سرمایه انسانی از اساسی ترین نکات استراتیژی انکشاف ملی افغانستان و پلان استراتیژیک ملی تحصیلات عالی از 2010 تا 2014 می باشد.

در این گزارش همچنان تاثیرات رشد تحصیلات عالی افغانستان روی عرصه های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی این کشور  به بررسی گرفته شده و نتایج مثبت آن برجسته گردیده است.

گزارش همچنان به یک سلسله کمبودی ها در عرصه تحصیلات عالی افغانستان اشاره نموده که عمدتاً شامل کمبوداستادان، سرمایه گزاری ، تعمیرات، عدم تجهیزات کافی و سایل لابراتوار،  بخصوص در مقایسه با رشد روز افزون محصلان می باشد.

در محفل توضیح این گزارش وزیر تحصیلات عالی از زحمات و تلاش های بانک جهانی در تهیه این گزارش و کمک های که از طریق برنامه تقویت تحصیلات عالی (SHEP ) بخاطر تطبیق برنامه های این وزارت انجام دا ده است قدردانی نموده گفت که وزارت تحصیلات عالی گزارش متذکره را مورد پذیرش قرار داده و مواردی که در این گزارش ارائه گردیده است با برنامه ها و کارکرد های وزارت تحصیلات عالی مطابقت دارد.

وی گفت که کمک بانک جهانی طی پنج سال گذشته در تقویت تحصیلات عالی کشور بخصوص تجهیز لابراتوار ها، تهیه نصاب های جدید و 35 پروژه ساختمانی  محسوس بوده و امید است تا این کمک ها در آینده نیز ادامه یابد

بعدا هارشا آتور پونه متخصص تعلیم و تربیه بانک جهانی و مسوول گزارش یاد شده ،ضمن تقدیر از تلاش های رهبری وزارت تحصیلات عالی در تقویت این سکتور و تطبیق برنامه های به موقع در زمینه وعده داد تا با آغاز پروژه جدید بانک جهانی کمک های شانرا تا پنج سال آینده به تحصیلات عالی افغانستان تمدید نمایند.

قابل ذکر است که گزارش بانک جهانی در حالی به نشر می رسد که رشد تحصیلات عالی در افغانستان طی ده سال اخیر میزان بالای را به خود کسب نموده و در حال حاضر حدود 250 هزار محصل دختر و پسر در 31 نهاد تحصیلی دولتی و 75 نهاد تحصیلی خصوصی مصروف تحصیل در رشته های مختلف می باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا