اقتصاد

کارزار منع استفاده از روپیه پاکستانی یک موفقیت بزرگ مردمی

کابل/۱۰  جدی/ باختر
باشندگان ولایت های شرقی و جنوبی کشور با  راه اندازی کار زار منع استفاده ار روپیه پاکستانی در دادو ستد تجاری٬ تعهد شان را برای تقویت پول افغانی که هویت کشور است عملی کردند.
به گزارش آژانس باختر٬ حدود یک ماه قبل٬باشندگان خوست کار زار منع استفاده از روپیه پاکستانی را در ولایت شان آغاز کردند.
این کار زار درست زمانی آغاز شد که تسو ناکامورا، داکتر جاپانی با چهار همکارش٬ ۱۳ قوس در شهر جلال آباد کشته شد.
او برای پروژه های عمرانی در افغانستان کار می کرد وبرای مدیریت آب های ننگرهار و کنرتلاش های زیادی کرد.
بسیاری ها را عقیده بر این است که طرح ترور این داکتر جاپانی در آن سوی خط دیورند ریخته شده بود زیرا پاکستان با مدیریت آب های افغانستان سخت مخالف است و آن را مختل می کند .
بعد از آن که باشندگان خوست روپیه پاکستان را تحریم کردند٬ باشندگان کنر، ننگرهار و غزنی نیزبا این کارزار یکجا شدندودر لغمان، پکتیکا، قندهار و هلمند نیز کارزار منع استفاده از روپیه آغاز شد.
پیش از این٬ داد و ستد دراین ولایت ها به روپیه پاکستانی صورت می گرفت.
مقام های محلی این ولایت ها و مسوولان در بانک مرکزی کشورمی گویند که بعد از آغاز کار زار منع استفاده از روپیه پاکستانی ٬حجم خرید با روپیه پاکستانی در پایین ترین سطح آن رسیده است که یک موفقیت خوب برای رشد اقتصاد و تثبیت هویت ملی در کشور است.
آگاهان سیاسی وکار شناسان امور اقتصادی به این باور اند( واحد پول هر کشوری نه تنها مبادلات اقتصادی آن کشور را سر و سامان می دهد و در چهارچوب خاصی برای خرید و فروش اجناس و کالاها استفاده می شود بلکه به نوعی نشان دهنده هویت ملی و تاریخی آن کشور نیز است. دولت ها و حکومت ها همیشه سعی بر این دارند که از ارزش واحد پولی خود در برابر واحدهای پولی خارجی حمایت کنند و نگذارند که واحد پول شان در برابر سایر واحدهای پولی دچار ضعف شود چرا که قدرت یک واحد پولی به دنبال قدرت اقتصادی یک کشور به میان می آید و خود باعث به دست آوردن قدرت های اقتصادی و سیاسی نیز هست.)
نهاد های دولتی در حمایت از این حرکت خود جوش مقادیر زیادی از پول خرد افغانی را به این ولایت ها انتقال داده اند که در داد و ستد روزمره اشکالی به میان نه آید همچنان برای تبادله روپیه با افغانی واحد های سیارتبادل پول در مسیر رفت و آمد مسافران درخوست ٬ننگرهارو… ایجاد شده است
مسوولان در خوست و ننگرهار امید وار اند که در یک ونیم ماه دیگر استفاده از روپیه پاکستانی را در ولایت های شان به صفر رسانند
این دو ولایت بیشتر از هر ولایت دیگر شاهد داد و ستد با روپیه پاکستانی بوده است.
در گذشته نیز مسوولان بانک مرکزی تلاش های زیاد کردند که پول افغانی جایگاه خود را در داد و ستد روزمره پیدا کند٬ مگر این تلاش موفقیت آمیز نبود.
حرکت خود جوش مردم در ولایت های جنوبی و شرقی برای منع استفاده از روپیه پاکستانی می تواند یک الگو برای ولایت های دیگر هم باشد .
در حال حاضردر نیمروز و فراه دادو ستد با تومان ایران صورت می گیرد و در بسیاری شهر های دیگر کشورمعاملات بزرگ شامل خریدو فروش خانه ٬قرارداد های تجاری و خرید موتربا دالر امریکایی انجام می شود در حالی که از دید مردم ما ٬استفاده از اسعار خارجی، یک ننگ بزرگ و اهانت به وقار و عزت ملی ما است.
ولی با اراده ملی و حرکت جمعی می توانیم که به استفاده از ارز های خارجی نه بگویم و به این ترتیب اقتصاد ملی و هویت کشور خود را حفظ و تقویت کنیم .صائم

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا