تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت دوشنبه ۲جدی

کابل /۲جدی /باختر
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که به دسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند ونیز اخباروگزارشهایی را درباره رویدادهای جاری منطقه وجهان نشرکرده اند.
گزارشگر آژانس باختر ،باتوجه به عنوان های درشت شماری ازاین روزنامه ها گزارش حاضر را آماده کرده است.
روزنامه ویسا درصفحه اول ازقول کشورهای خارجی و سازمان های بین المللی عنوان کرده است که ازاعلام نتایج ابتدایی استقبال می کنیم اما به شکایت های انتخاباتی پرداخته شود.
این روزنامه همچنان درصفحه اول ازقول منابع درقطر خبرداده است که مذاکرات میان طالبان و امریکا تاسال نومیلادی متوقف شده است .
ویسا به همین ترتیب درصفحه اول ازقول نشنل انترست آورده است که افغانستان برای امریکا ازویتنام خطرناک تراست .
این روزنامه همچنان درصفحه اول ازقول تجارافغانی عنوان کرده است تاجران افغان برای انتقال پول ازمسیر بندرچابهاربامشکل روبروهستند.
به نوشته این روزنامه اتاق تجارت وصنایع می گوید که تحریم امریکا باعث شد که تاجران افغانستان درانتقال پول ازمسیربندر چابهار ایران با مشکلات زیادی مواجه باشند.
به نوشته ویسا دولت امریکا بندر چابهارو همچنین صادرات موادنفتی ایران به افغانستان را از تحریم های وضع شده علیه ایران معاف کرده بود.
اما خان جان الکوزی می گوید که این معافیت کاملاَ اعمال نشد و اکنون انتقال پول تاجران به مشکل روبروشده که اموال به اندازه کافی از این مسیر انتقال داده نشود.
روزنامه ادامه این مطلب را درصفحه پنجم نوشته کرده است .
این روزنامه درصفحه آخر عنوان کرده است که روسیه و تاجکستان برتقویت سرحدات مشترک با افغانستان تاکید کردند.
ویسا درهمین صفحه ازقول مسوولان محلی خبرداده است که عواید معادن بدخشان به صفر رسیده است.
به نوشته این روزنامه ٬ مسوولان محلی دربدخشان می گویندکه ۳۶ معدن سنگ های قیمتی دراین ولایت شناسایی شده است که استخراج ازبرخی این معادن سالانه ۷۰ میلیون افغانی عاید داشته اما ازپنج سال به این طرف عواید معادن به صفر رسیده است.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه آرمان ملی درصفحه اول از قول  ثبات و هم گرایی آورده است٬ نتیجه تقلبی که زیرعنوان نتایج ابتدایی اعلام شده را نمی پذیریم .
این روزنامه درپیوند به آن ازقول کمیسیون شکایات انتخاباتی آورده است و تکت های معترض انتخاباتی فرصت دارند شکایت های مستند شان را ثبت کنند.
روزنامه آرمان ملی همچنان درصفحه اول ازقول وزارت اطلاعات و فرهنگ آورده است ۵ هزار آبده تاریخی درکشور شناسایی شده اند.
به نوشته این روزنامه: وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان می گوید که براساس یک سروی تازه ۵ هزار آبده تاریخی درسراسر کشورشناسایی شده و حدود ۳۰۰ آبده هم درمعرض نابودی قراردارند.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و درهمین صفحه ازقول وزارت مالیه آورده است مجموع عواید داخلی به ۲۰۸ میلیارد افغانی ر سیده است.
روزنامه ارمان ملی درصفحه دوم مطلب را زیرعنوان کمیسیون رسیدگی به شکایات ثابت کندکه بی طرف و مستقل است ! نشرکرده است.
درصلح یک قدم پس درانتخابات یک قدم پیش !عنوان مطلب دیگری است که روزنامه درصفحه سوم نشرکرده است .
روزنامه آرمان ملی درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است به همین ترتیب روزنامه های ماندگار و هشت صبح درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند. ختم/ نالان …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا