فرهنگ

شهردرآستانه جشن استقلال چهره عوض کرده است

کابل باختر/ ۲۷/ اسد
شهرکابل به استقبال بزرگترین رویداد تاریخی، آذین بندی شده است .
جاده ها با بیرق ملی کشور مزین شده است، دیوار ها با نقش و نگاری که به آنها کرده اند هم حکایت از آمادگی های دارد که به خاطر صدمین سالگرد استقلال کشور گرفته شده است .
درچهارراه پشتونستان تعدادی سرگرم تماشای فواره های آب اند کسی فلم می گیرد و کسی تصویر برداری می کند، آنطرف تربا تحفه تجارمثالی از تاق ظفر دروسط سرک ساخته شده است .
خلاصه ساختمان های ادارات دولتی با چراغ های رنگ رنگ و بیرق ملی کشور زینت داده شده است.
چهارراه ها درشهر چراغانی شده است، سرک میدان هوایی درشب نمایی دارد که لحظه ها رهروان را مصروف می کند .
خلاصه شهر و شهروندان آماده اند که از صدمین سالگرداستقلال استقبال کنند.
درنزدیک فواره چهارراه پشتونستان با مردی سالخورده یی هم صحبت شدم، او نیک محمد نام داشت، درمورد جشن استقلال گفت که درزمان هایی که جنگ نبود در چمن واطراف آن از آزادی جشن گرفته می شد، هنرمندان کنسرت می دادند و دولت نمایشگاه ها برگزار می کرد و چند روز رخصتی اعلام می کرد تا مردم شاد مسرور باشند.
پس از اندکی دررنگ گفت که پس از دهه ها بازهم دارد از جشن استقلال نسبت به گذشته بهتر تجلیل می شود.
نورالدین دست فروش که گذشت زمان موهای سرو صورتش را سفید کرده است، گفت که درهفت شب جشن فرصت غریبی و کار مهیا می شد، درچمن حضوری از شورنخود گرفته تاکباب و چپلی کباب، خربوزه و تربوز و انواع میوه فروخته می شد، کسی به کسی کار نداشت هرکس پشت کار وغریبی خود بود، ماموران و کارمندان دولتی و مردم همه از نمایشگاه ها دیدن می کردند، آواز خوانان درهرکمپ کنسرت می دادند تا دم های صبح جشن و شادمانی می بود.
به گفته او بازهم بوی گذشته هامی آید ان شاء الله که صلح تامین می شود و جشن ها دوباره رنگ و رونق پیدا می کند.
سهیلا که دریکی از مکاتب شهر معلم است می گوید: پس از سال هاست که بازهم جاده ها را زینت می بخشند و چراغان می کنند آرزو دارم که افغانان درک کنند و بدانند که دهه ها جنگ حتی به حال وگذشته های مردم سایه افگنده است . اندکی به فکر فرورفت بعد گفت که قصردارالامان قصرهای پغمان، علم گنج، منارپل محمود خان، باغ چهلستون، باغ بابر و ده ها قصر و آبده تاریخی شهر ما در جنگ ویران شد ومی شنوم که یکی پی دیگر باز سازی شده است، یعنی که با بازسازی آنها شهرما عظمت گذشته خود را پیدا می کند.
اوگفت اگر جنگ نبود از مصارف دوباره سازی این قصرها می شد مکاتب درمانگاه های جدید ساخت.
به همین ترتیب تمام شهروندان آمادگی هابرای گرامیداشت ازاستقلال راستودند وشماری گفتند که تجلیل از جشن استقلال تجلیل ازشهامت و دلیری مردمی است که بزرگترین ابرقدرت ها را درس دادند و فهماندند که افغانستان هرگز تسخیر پذیرنیست .
مردم این سرزمین درطول تاریخ از آزادی و استقلال بانثار خون، جان و مال حراست کرده اند و می کنند. ختم/ نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا