گزارش ها

توزیع تذکره الکترونیکی میتواند پاسخ بر سوء استفاده ها وجعلکاری ها باشد

کابل باختر/ 8/ حمل
مقامات وزارت داخله میگویند که برنامه توزیع تذکره الکترونیکی تا پنج ماه دیگر در کشور آغاز خواهد شد با تحقیق این برنامه سهولت های زیادی برای هموطنان ایجاد گردیده و از جعلکاری اسناد بها دار جلوگیری خواهد نمود.
به گزارش آژانس اطلاعاتی باختر ، برنامه توزیع تذکرهء الکترونیکی پروژه مشترک است که ازسوی وزارت های داخله و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در حال تطبیق شدن است هرگاه این پروژه بتواند به وقت معین آن اکمال گردد میتواند از سرگردانی زیادی از کشور بکاهد .
امیرزی سنگین وزیر مخابرات آنچه به نام تذکره الکترونیکی به مردم توزیع میگردد سیستم برقی است که درمنطقه نظیر ندارد نشان انگشت دارنده تذکره درآن گرفته شده ، عکس چشم ها درگوشه ازاین تذکره محفوظ ثبت میگردد و تمام مشخصات شخصی که تذکره به آن تعلق دارد درآن ذخیره میشود .
به گفته وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی برنامه توزیع تذکره الکترونیکی تا پنج ماه دیگر آغاز و سه سال ادامه میابد ارزش پولی این پروژه 120 ملیون دالر امریکایی است که از بودجه انکشافی افغانستان پرداخت میشود (401 ) تیم کاری این برنامه را در سرتاسر افغانستان عملی خواهند ساخت .
میرزامحمد یارمند معاون اداری وزارت امور داخله میگوید که پروسه توزیع تذکره های الکترونیکی در چوکات یک برنامه ویژه صورت خواهد گرفت اجرای تذکره به دو زبان انجام میشود شخص که تذکره دریافت میکند باید از سوی دو افغان که خود هویت معتبر حقوقی داشته باشند تضمین میگردد و رییس خانواده نیز یک فورم ویژه را خانه پوری خواهد کرد.
به گفته این مقام وزارت امور داخله با تکمیل پروسه توزیع تذکره یا شناسنامه برقی اسناد دیگری چون جواز سیر وسایط ، پاسپورت ، لایسنس درحالی سخن میگویند که درحال حاضر توزیع تذکره با خانه پوری یک فورم که ازسوی محررین شعبات احصائیه وزارت امور داخله صورت میگیرد اجرا میشود این تذکره در یک کاغذ عادی که برآن تذکره کاغذی نام نهاده اند اجرا میگردد گفته میشودکه نسخهء زیادی ازاین گونه تذکره درآن طرف خط دیورند چاپ میشود و جعلکاری در آن میتواند ساده باشد.
یارمند معین وزارت داخله افغانستان نیز میپذیرد که جعلکاری دراین گونه تذکره صورت گرفته میتواند و یک شخص میتواندچند تذکره داشته باشد.
جاوید کوهستانی تحلیلگر مسایل سیاسی میگوید هرگاه برنامه توزیع تذکره های الکترونیکی به گونه که گفته میشود عملی گردد این نه تنها یک سهولت خوب برای مردم است بلکه یک پروژه دقیق مدیریت درافغانستان میباشد به شرط که اداره و مدیریت این برنامه به دست افغانها باشد در غیر آن بازهم شماری زیادی از خارجی ها تذکره افغانی دریافت خواهندکرد و یا هم افراد مغرض چند تذکره خواهندگرفت و کار دل شان راخواهندکرد.
یک کارمند سابق وزارت خارجه که نمیخواهد نامش گرفته شود میگوید که مسوولین مربوط در گذشته نیز از عملی شدن همچو پروژه ها و ایجاد برنامه ها غرض ایجاد یک سیستم منظم برای اسناد بهادار درکشور سخن گفته اند مگر این گفته ها کمتر عملی شده است متاسفانه در افغانستان جعلکاری اسناد بهادار شامل قباله تذکره …. سابقه داشته امیداست که برنامه جدید بتواند به این مشکل خاتمه بخشد و از نفوذ اعمال بیگانه در ادارات دولتی جلوگیری کرد درعین حال از شمولیت و کار یکنفر در چند اداره آگاه شد.
ا زگفته های بالا چنین برمیاید که خوشبینی نیست به توزیع تذکره های الکترونیکی درکشور وجود داشته و این برنامه آنگونه که گفته شود عملی گردد.
سهولت های زیادی را برای مردم به بار خواهد آورد و از سرگردانی های مردم جلوگیری کرد به شرط آنکه گفته ها در این مورد در روی کاغذ نباشد و این برنامه از مدیریت خوب بهره بگیرد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا