سیاست

محمد یونس قانونی: باایثار معلولان، معیوبان وخون هزارتن شهید نظام کنونی شکل گرفت

کابل باختر 13 جوزا
محمدیونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری امروز در  جلسه  ای مشکلات معلولین و  وارثین   شهدای کشور، معلولین و معیوبین را قشر آسیب پذیر جامعه دانست که با ایثار و از خود گذری آن ها و  برکت  خون هزاران شهید سرزمین ، نظام کنونی شکل گرفته است.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این جلسه که با حضور داشت وزرای تحصیلات عالی، شهر سازی، معین و سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین،  معین و سرپرست وزارت حج و اوقاف، معین وزارت مالیه، روسای کمیسیون های  بازماند گان شهدا و معلولین شورای ملی، معاون شاروالی کابل و روسای دوایر ذیربط وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین و تعدادی از معلولین  و وارثین شهدا و روسای اتحادیه های آنها برگزار شده بود، معاون اول ریاست جمهوری ارج گذاری به شهدا و معلولین را از وظایف مهم همه مردم افغانستان و دولت خوانده افزود که  ارج گذاری و قدر شناسی از آنان باید به فرهنگ در کشور مبدل شود زیرا آنان در راه عزت و سربلندی کشور جان فشانی بی دریغ کرده اند.
در جلسه ،نماینده گان معلولین و وارثین شهدا، به ذکر مواردی پرداختند که مشکلات شان را در بر می گیرد و تا حال یا به آنها توجه نشده است و یا کمتر مد نظر مسئولان امور در وزارت ها و دیگر نهاد های  مربوط بوده اند.
بر بنیاد گزارش های نماینده گان معلولین و وارثین شهدا، عدم پرداخت معاش نه ماهۀ معلولین و وارثین شهدا در قبل از ماه جدی سال 1392 از سوی وزارت مالیه، اعزام  نکردن آن عده از معلولین که مریض اند و در کشور قابل مداوا نیستند به خارج، عدم رعایت سهمیه معلولین و وارثان شهدا در بورسیه ها از سوی وزارت های تحصیلات عالی و معارف، عدم استخدام معلولین و  وارثین شهدا در وزارت ها و نهاد های دولتی، کم توجهی به اعطای سهمیه معلولین و  وارثین شهدا در شهرک های رهایشی دولتی، به دسترس قرار ندادن جای و غرفه ها برای معلولین و  دستفروشان این صنف به منظور ارایه فروش اموال و امتعه غرض تأمین معیشت خانواده های شان و اختصاص(%1.5) بودجه به وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین به منظور ارایه خدمات به این صنف در همه عرصه ها، از شمار مشکلاتی بودند که دامنگیر آن ها می باشد و باید در این جلسه راه حل یابند.
بعدأ وزرا و مسئولان نهاد هایی که در جلسه حاضر بودند به اجراات نهاد های شان در رابطه به هریک از موارد یاد شده پرداختند.
در جلسه، معین وزارت مالیه، عدم اجرای  حقوق نه ماهه سال 1392 معلولین و معیوبین را پس از تصویب افزودی در معاش ماهوار شان از یک هزار و پنجصد افغانی در هرماه به پنج هزار افغانی، ناشی از حکم قانون دانست و افزود که بر بنیاد قانون افزود معاش در بودجه مالی سال آینده گنجانیده می شود و از این رو ما فقط از ماه جدی سال 1392 قادر به اجرای افزودی معاش معلولین و معیوبین هستیم.
در مورد اعزام معلولینی که معالجۀ شان در داخل کشور میسر نیست و زنده گی شان در معرض خطر قرار دارد، قرار شد تا وزارت مالیه بودجۀ مناسبی در دسترس وزارت صحت قرار بدهد تا آن وزارت بتواند به مکلفیت هایش در این زمینه عمل کند.
گزارش وزارت تحصیلات عالی و وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، حاکی بود که آن وزارت ها در اعزام معلولین و فرزندان خانواده های شهدا به بورسیه ها کوتاهی نکرده و مطابق سهمیه تعیین شده به آنان،  عمل کرده اند.
قرار شد تا وزارت های تحصیلات عالی و معارف  لیست آن عده از معلولین و فرزندان خانواده های شهدا را که از سوی آن ها به بورس اعزام شده اند، تا روز شنبه به معاونیت اول ریاست جمهوری بسپارند.
همچنین قرار شد تا لیست آنعده معلولین و معیوبین که از سوی وزارت ها برای کار استخدام شده اند، به ریاست دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری ارسال گردد.
وزیر امور شهر سازی گفت که تا هنوز  هفت درصد سهمیه مشخص شده به آن وزارت در زمینه اعطای اپارتمان های رهایشی که شامل 233 اپارتمان می شود، به معلولین و خانواده های شهدا اجراشده است و این میزان را به چهارده درصد افزایش میدهیم.
همچنان معاون شاروالی کابل گفت که در پروژه دشت پدوله یک صدو پنجاه نمره زمین به معلولین و  وارثین شهدا توزیع کرده است.
جلسه فیصله کرد که شاروالی کابل دوصد نمره زمین دیگر  را نیز در همین پروژه به معلولین و وارثین شهدا توزیع بدارد.
در جلسه هم چنین قرار شد تا وزارت کار و امور اجتماعی و شاروالی کابل موضوع تقسیم غرفه ها به معلولین و معیوبین و همچنان نحوه کمک به دستفروشان این صنف را در حضور داشت نماینده گان معلولین  حل و نتیجه را روز شنبه گزارش بدهند.
در مورد اختصاص(%1.5) بودجه به وزارت کار و امور اجتماعی به منظور رسیده گی به امور شهدا و معلولین و فیصله شد که معلولین و  وارثین شهدای بجای تقاضای بودجه، پروژه هایی را مطرح کنند که با تطبیق آن فرصت های شغلی برای آنان مهیا گردد.
همچنان سرپرست وزارت حج و اوقاف در مورد اجرای سهمیه داده شده به آن وزارت در مورد اعزام معلولین و وارثین شهدا از سوی آن وزارت تاکید کرده افزود که همه ساله بر بنیاد این سهمیه شماری از معلولین بگونه مجانی به زیارت بیت الله شریف اعزام می گردند.
بر بنیاد یک خبر دیگر، جلسه به هدف بررسی مشکلات ناشران، مسئولان نهاد های چاپ کتاب و کتاب فروشان امروز به ریاست محمدیونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد.
در این جلسه که در آن دوکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ، معینان وزارت مالیه و معاون شاروالی کابل، و بیست و شش تن از ناشران و مسئولان نهاد های چاپ کتاب و کتاب فروشان نیز حضور داشتند،  معاون اول ریاست جمهوری  گفت که هدف از برگزاری از این جلسه رسیده گی به مشکلاتی می باشد که ناشران، نهاد های چاپ کتاب و کتاب فروشان  کشور با آن ها مواجه می باشند.
معاون اول ریاست جمهوری افزود که برای دست یافتن به فرهنگ متعالی در کشور و بیداری و ارتقای  سطح ظرفیت های فکری مردم افغانستان، توجه به طبع و نشر کتاب از مسئوولیت های دولت جمهوری اسلامی افغانستان می باشد و شما همه روزه در این زمینه  مشغول کار می باشید.
در جلسه همچنان دوکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ نیز ضمن سخنانی از  تحول فرهنگ مطالعه در افغانستان یاد کرده گفت که حضور  تعداد زیادی از ناشران و مسئولان نهاد های چاپ کتاب در این همایش گواه روشن آن  می باشد که مردم به کتاب خوانی رو آورده اند و این کار نیاز مندی را به تورید و چاپ کتاب در کشور بیشتر می سازد.
وزیر اطلاعات و فرهنگ همچنان گفت که با تأسف که ناشران و کتاب فروشان جای مناسبی برای عرضه کتاب ندارند در حالی که لازم است مراکز متعدد عرضه کتاب در شهر کابل و دیگر شهر های افغانستان وجود داشته باشد و شاروالی کابل سعی کند تا بازار کتاب فروشی قدیم شهر کابل را نیز احیا کند.
در جلسه یک تن از مسئولین نهاد های چاپ و عرضه کتاب به نماینده گی از دیگران صحبت کرده به ارایه مشکلاتی پرداخت که دست اندرکاران عرصه چاپ و نشر و فروشنده گان کتاب با آن ها مواجه اند.
بر پایۀ سخنان نماینده ناشران و مسئولان نهاد های چاپ کتاب و کتاب فروشان، نبود جای مناسب برای چاپ، نشر و فروش کتاب و موجودیت چند نوع محصول گمرکی برای چاپ کتاب و عرضۀ آن به بازار، از مهمترین مشکلاتی اند که فرا روی شان قرار دارد.
در مورد محصولات گمرکی بالای  کاغذ و مواد دیگری که در عرصۀ چاپ کتاب بکار می رود معین وزارت مالیه توضح داده گفت که  معافیت محصول گمرکی از ناحیه فروش کتاب در جلسه شورای وزیران نیز مطرح شده بود که درمغایرت با ماده بیست و هفتم قانون گمرکات شناخته شده است و از اجرای آن ممانعت به عمل  آمده است.
جلسه پس از بررسی های همه جانبه روی مشکلات ناشران و مسئولان نهاد های چاپ کتاب و کتاب فروشان فیصله کرد تا  معینان وزارت مالیه و سه تن از نماینده گان ناشران، نهاد های چاپ کتاب و کتاب فروشان،  در جلسه جدا گانه یی روز سه شنبه روی مواردی را که محصول گمر کی شان بیشتر است مشخص سازند تا در زمینه کاهش آن به شورای وزیران پیشنهاد صورت گیرد.
معاون شاروالی کابل بتاسی از مطالبه جلسه برای ارایه جای مناسب برای دست اندرکاران چاپ، نشر و فروش کتاب یاد آور شد که بدین منظور در تفاهم با وزارت تجارت قرار شد تا گدام های سابق آن وزارت واقع جوی شیر، به شاغلان عرصۀ نشر و  فروش کتاب اختصاص یابد و بدین منظور شاروالی کابل کار احیا و مرمت ساختمان های یاد شده را آغاز می کند و آن را با دیگر ضروریات  امروزی مجهز و بر مبنای یک طرزالعمل تدوین شده از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ به دسترس ناشران و کتاب فروشان قرار میدهد.
قرار شد تا برای بررسی و پیگیری از مواردی که در جلسه روی آن ها تصمیم گرفته شده است و نحوه اجراات نهاد های ذیربط، جلسه به ریاست معاون اول ریاست جمهوری،  و در حضور داشت وزیر اطلاعات و فرهنگ، معینان وزارت مالیه و نماینده گان ناشران، نهاد های چاپ کتاب و کتاب فروشان برگزار گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا