اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۶ جدی/ باختر

‌معاون دوم رییس الوزرا از مالیه‌ دهنده‌گان خواسته است که  مالیات شان را بپردازند تا به چالش های اقتصادی در کشور رسیده‌گی شود.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ وزارت مالیه روز گذشته نشستی را زیر نام« هفته مالیات» برای دریافت راه های موثر جمعآوری مالیات برگزار کرد.

 معاون نخست رییس الوزرا در این نشت تاکید کرد که مالیه دهنده گان باید مالیات شان را به وقت و زمان آن بپر دازند تا دولت برای  رفاۀ همگانی آٖن را هزینه کند.

این مقام ارشد حکومت افغانستان در حالی بر جمعآوری مالیات در کشور تاکید دارد که وضعیت اقتصادی کشور به دلیل تحریم ها٬ انجماد دارایی های افغانستان٬ راهکار های غیر منطقی شماری از کشور ها که  در اعادۀ حق ترانزیتی افغانستان بهانه جویی و اخلالگری می کنند٬ مناسب نیست.

از طرف دیگر اقتصاد افغانستان  در طول بیست سال گذشته یک اقتصاد وابسته بوده است و همچنان وجود فساد گسترده و عدم مدیریت حکومت پشین بر چشمه های عایداتی باعث شده بود که افغانستان همچنان ناتوان و متکی بر کمک های بیرونی باشد در حالی که امارت اسلامی تلاش دارد که اقتصاد کشور را از وابستگی بیرونی رهایی بخشد٬ بر چشمه های عایداتی و معادن تمرکز داشته باشد.

برای اولین بار بعد از بیست سال گذشته است که وزارت مالیه توانسته است بودجه ملی سال آینده را متکی بر عواید ملی طرح کند٬ و برای تحقق این طرح جمعآوری مالیه بسیار مهم و ضروری است و می تواند از بحران اقتصادی در کشور جلوگیری کند.

پرداخت مالیه کدام پدیده نو نیست٬ جمعآوری مالیات به عنوان معمول ترین و مهم ترین منبع مالی برای تأمین درآمدهای عمومی و یکی از مؤثرترین ابزارهای سیاست های مالی دولت ها به شمار می رود٬ در حقیقت دریافت مالیه از سوی مالیه دهنده گان نوعی همکاری مردم با اقتصاد ملی است.

مالیات‌ در نظام‌های اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته، نه‌تنها ممد برای تأمین‌ مصارف بودجه دولت محسوب می‌شود، بلکه در اجرای سیاست‌ها و راهبردهای اقتصادی تعیین‌ شده نیز نقش بارزی ایفا می‌کنند

دولت ها با دریافت و جمعآوری مالیه می توانند خدمات اجتماعی و رفاهی را در خدمت مردم قرار دهند و فعالیت های اقتصادی٬ اجتماعی٬ آموزشی و امنیتی را سمت و سولازم ببخشد و برنامه های کلان و زیر بنایی را دنبال کنند .

آنچه در نشست  دیروز روی آن بحث شد و امید تازه یی به مردم بخشید٬ تاکید مقام های حکومتی برجمعآوری شفاف مالیه  از مالیه دهندگان است در حالی که در گذشته چشمه های عایداتی  به پول فروخته می شد و بیشتر مامورین که مکلف به جمعآوری مالیه بودند٬ وابسته به مقام های ارشد حکومتی بودند و به اصطلاح نوعی حق گیری وجود داشت.

چشمه های عایداتی دستخوش معاملات بود و این باعث شده بود که ملیارد ها دالر از دارایی های ملی حیف و میل شود٬ مگر حالا وضعیت تغییر کرده است٬ امارت اسلامی تمرکز بر چشمه های عایداتی دارد و جدا تصمیم دارد که دیگر اجازه نخواهد یافت که دارایی های عامه به تاراج برند و جیب چند نفر معدود پر شود.

گفته های مقام های حکومت تازه تاکید دارند مالیه به گونه یی شفاف جمعآوری می شود و به گونه یی شفاف و متوازن مصرف خواهد داشت.

مالیه٬ راهکار مثبت و فعال برای تامین منافع همگانی و رفاه عامه است که باید این روند نهادینه شود و به یک فرهنگ مبدل شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا