گزارش ها

• تغییر کلی سیاست امریکا در قبال پاکستان • امریکا کمک هایش را با پاکستان کاهش میدهد

کابل   باختر  4 ثور
قصر سفید در نظر دارد تا برنامه کاهش کمک با پاکستان را روی دست گیرد.
این تصمیم بعد ار آن اتخاذ گردیده است که دو تن از مقامات ارشد در سازمان های استخباراتی امریکا روز گدشته در یکی از کمیته های مجلس سنا آنکشور حرف تند  و  واضح به ادرس پاکستان داشتند.
انها پاکستان را به سیاست های چند گانه در امر مبارزه با هراس افگنی متهم کردند وگفتند این کشور با اتخاذ سیاست های دو پهلو به منافع امریکا در منطقه آسیب رسانده است وبا حمایت از هراس افگنان عامل ادامه جنگ در افغانستان شده است.
از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال در سال 2001 میلادی پاکستان با امریکا  در امر مبارزه با هراس افگنی همسو شد با انکه همکاری وحمایت پاکستان با طالبان واضح بود با انهم امریکا به گفته  ، نظریات  و و دیگاه مقامات پاکستانی زیاد گوش داد کمک های سخاوتمندانه را در اختیار انکشور گذاشت مگر هیچ سودی از پاکستان دریافت نکرد
مگر حالا  وضعیت در امریکا به نفع پاکستان نیست.   
به تازگی 'جان مایکل مالوینی' مدیر بخش برنامه و بودجه کاخ سفید در نشستی خبری اعلام کرد که آمریکا به دنبال کاهش کمک های مالی-نظامی خود به پاکستان است.وی افزود: وزارت خارجه آمریکا در حال آماده سازی طرح نهایی برنامه ای است که تحت آن پیشنهاد شده که کمک های آمریکا به چند کشور، بجای اینکه بصورت کمک های مالی مستقیم باشد، به شکل اعطای وام انجام شود.
برخی مقامات و نمایندگان کنگره آمریکا ادعا دارند که پاکستان گام های جدی در مبارزه با تروریزم  به ویژه آن دسته از تروریست ها که با ورود به خاک افغانستان، اقدام به حمله علیه نیروهای آمریکا می کنند، برنداشته است.
آنها معتقدند گروه تروریستی شبکه حقانی بیش از سایر گروه های تروریستی اقدام به کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان کرده است اما دولت پاکستان به رغم اینکه از زمان حوادث 11 سپتامبر 2001 و حمله آمریکا به افغانستان تاکنون دهها میلیارد دلار از آمریکا پول گرفته، برای مبارزه با این گروه تروریستی تقریبا هیچ کاری نکرده است
برخی نمایندگان کنگره آمریکا معتقدند این کشور باید کمک های مالی به پاکستان را که در ازای همراهی اسلام آباد با آمریکا در 'جنگ علیه تروریزم' در افغانستان و حمله به این کشور، از سال 2001 هرسال به دولت پاکستان پرداخت می کند، متوقف کند مگر آنکه پاکستان خواسته های آمریکا را در مسیر مبارزه با تروریزم برآورده کند.
آنها در گام نخست می خواهند که پاکستان اقدامات شدیدتر و جدی تری علیه گروه موسوم به 'شبکه حقانی' در خاک این کشور انجام دهد. آنها معتقدند که شبکه حقانی یک تهدید بسیار جدی علیه نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان است و پاکستان اگر بخواهد، می تواند به آسانی این شبکه را تحت فشار قرار داده و آن را از میان بردارد.
خواست دیگر مجلس نمایندگان آمریکا از پاکستان، این است که اسلام آباد باید تضمین بدهد که هیچ بخشی از منابع و کمک های مالی و تجهیزاتی دریافتی از آمریکا را صرف تحت فشار قرار دادن گروه های اقلیت در پاکستان نمی کند.
اقدام واشنگتن مبنی برکاهش کمک ها به پاکستان جزبرنامه های امریکا برای مجازات انکشور  و در نهایت هم برای منزوی ساختن پاکستان است  این درحالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در اجلاس ریاض که اخیراً برگزار شد با نواز شریف نخست وزیر پاکستان دیدار نکرد برعکس به کشور های حامی هراس افگنان صریحا هشدار داد.
ملاقات نکردن ترامپ با نواز شریف  واجازه نیافتن  نواز برای سخرانی در اجلاس یادشده باعث واکنش های تندی در پاکستان شد.
رسانه‌های پاکستانی ادعا کردند  از اینکه پاکستان بیشترین قربانی را در جنگ علیه هراس افگنی داده است  ،عدم اجازه صحبت به نواز شریف ،توهین به مردم این کشور است.
«جیو نیوز» گفته است به چه دلیلی به نواز شریف اجازه سخنرانی داده نشد؟ آیا این توهین به ما نیست ؟
این شبکه تلویزیونی پاکستان  با انتقاد به برنامه‌ریزی این کنفرانس یاد اور شد که تنها ، به سران 5 کشور اجازه صحبت داده شد که عبارت بودند از «کویت، اردن، مصر، اندونیزیا و مالزیا».
روزنامه «نوای وقت» نیز نوشت: نواز شریف 2 ساعت و نیم وقت خود را صرف آمادگی برای سخنرانی در این کنفرانس کرده بود مگر اجازه صحبت نیافت.
ریاض هفته جاری میزبان نشست کشورهای اسلامی به اشتراک دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا بود. این نشست که به مثابه یک فرصت طلایی جهت جلب توجه برای پاکستان تلقی میشد، زمانی برای اسلام آباد به یک فاجعه مبدل شد که سخنرانی نواز شریف صدراعظم و راحیل شریف لوی درستیز پیشین این کشور لغو گردید.
، لغو سخنرانی نواز شریف و راحیل شریف در این نشست تنها فاجعه نبود که پاکستان با آن در ریاض روبرو شد بلکه سخنرانی دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به مثابه نمک بروی زخم بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا