سیاست

خصومت اقوام کامدیش و شکت دوز ولایت نورستان به برادری مبدل شد

کابل باختر 17 حوت
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در جلسه ای که بخاطر پایان خصومت و دشمنی میان اقوام ولسوالی های کامدیش و شکت دوز ولایت نورستان تدویر یافته بود، اشتراک کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،در این جلسه که عصر روز گذشته در ارگ برگزارشد و در آن پروفیسور حضرت صبغت الله مجددی اولین رئیس جمهور دولت اسلامی  نیز حضور داشت، ابتدا اسدالله وفا مشاور رئیس جمهور و حافظ عبدالقیوم والی نورستان در رابطه به تلاش های شان در زمینه پایان خصومت و مشکلات میان اقوام ولسوالی های کامدیش و شکت دوز ولایت نورستان معلومات دادند.
آنان از توجه رئیس جمهور و صدور حکمی وی بخاطر پایان بخشیدن خصومت و مشکلات متذکره و ایجاد فضای اعتماد میان اقوام یاد شده، تشکر کردند و خاطرنشان نمودند که بر اساس همین حکم جرگه ای به ریاست پروفیسور حضرت صبغت الله مجددی مشکلات میان این دو قوم را به برادری و همدلی مبدل کرد.
بعداً پروفیسور حضرت صبغت الله مجددی و اسدالله وفا مشاور رئیس جمهور از بزرگان و نماینده گان هر دو قوم خواستند تا دست برادری داده و با همدیگر مصافحه نمایند.
متعاقباً مولوی صادق به نماینده گی از مردم ولسوالی کامدیش و داکتر غلام حسین به نماینده گی از مردم ولسوالی شکت دوز صحبت کردند و از توجه رئیس جمهور و اعضای جرگه که به خصومت و مشکلات این دو قوم نقطه پایان گذاشتند، تشکر نمودند.
آنها گفتند که مردم نورستان شفقت شما را فراموش نخواهند کرد زیرا در نتیجه فیصله جرگه این خصومت که در نتیجه آن بیشتر از چهارصد تن جان های شانرا از دست دادند، صدها خانه حریق گردید و تعداد زیادی از خانواده ها بیجا شده بودند، به شکل اساسی حل و فصل گردید.
آنان از رئیس جمهور خواستند که دولت در زمینه برگشتاندن خانواده های بیجاشده همکاری نماید و بر علاوه برای خانواده های مذکور آب آشامیدنی، منازل رهایشی و سایر سهولت های زنده گی فراهم کند.
سپس رئیس جمهور کشور در سخنانی، صلح را بر اساس هدایت قرآن عظیم الشان، خیر دانست و از هر دو قوم تشکر کرد که با هم آشتی کردند و خصومت و دشمنی را خاتمه دادند.
محمد اشرف غنی آشتی میان این دو قوم را یک گام مهم دانست و افزود که تدویر جرگه، عنعنه دیرینهء افغانستان است و امیدواراست که این گام مهم مثالی برای تمام افغانستان گردد.
رئیس جمهور خطاب به اعضای جرگه گفت: " بدون تلاش های شما این گام مهم برداشته نمی شد و از آنها خواست تا در حل و فصل خصومت ها و معضلات مشابه نیز همکاری نمایند. "
رئیس جمهور غنی به وزارت های انکشاف دهات و زراعت، اداره مستقل ارگان های محلی و وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث طبیعی هدایت داد تا در زمینه برگشتادن بیجا شده گان ولسوالی های کامدیش و شکت دوز به خانه های شان اقدام نمایند.
وی به وزارت ها و ادارات مذکور دستور داد که به هر خانواده متضرر اقوام مذکور سهولت های اولیه و دو خانه به شکل یک قریه نیز آباد نمایند.
رئیس جمهور از زیبایی طبیعی نورستان یاد آوری کرد و گفت که در سال نو ولایت نورستان برای نخستین بار صاحب سرک قیر خواهد شد و افزود که برای حل مشکلات امنیتی این ولایت پس از ارزیابی تشکیل پولیس محلی در مطابقت به امکانات موجود، اقدامات صورت خواهد گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا