جامعه

استراتیژی ملی مهاجرت کار تدوین شد

اولین گروه کارگران مهاجر درسال آینده به خارج فرستاده میشود
کابل باختر /19قوس
وزارت کار وامور اجتماعی امروز استراتیزی ملی مهاجرت کار را افتتاح کرد .
این استراتیژی فرصت کار قانونی کارگران افغانستان را به کشور های خارجی فراهم واز فشار روز افزون جوانان به بازار کار می کاهد و اشتغال زایی و با اختصار انکشاف اقتصادی را در قبال خواهد داشت .
به گزارش آژانس باختر ،در محفل افتتاح استراتیژی ملی مهاجرت فیض الله ذکی وزیر کار وامور اجتماعی در رابطه به ارزش ومحتوای این استراتیژی صحبت کرده گفت : مطابق قانون با در نظر داشت تجارب ومطالعه وضیعت ملی ،منطقه ای وبین المللی بازار کار وعرضه وتقاضا استراتیژی های معین را تدوین مطابق آن حرکت نمایند به همین منظور وزارت کار واموراجتماعی به حمایت سازمان های بین المللی مهاجرت وکار این استراتیژی را تدوین کرد.
به گفته ذکی ، استراتیژی یاد شده روی سه استقامت عمده استوار است اول چگونگی بهبود بخشیدن فرستادن کارگران ،چگونگی بهتر شدن عواید وارده کارگر به کشور وحمایت از حقوق کارگر مطابق تفاهمنامه های که با کشور های متقاضی صورت میگیرد .
ذکی اعلام استراتیژی را گام بزرگ واقدام عملی درنظم کار خوانده افزود که افغان ها سالها در کشور های خارجی با هویت دگر  مشغول کار بودند چون کشور های کارگر پذیراز سی سال به اینسو صدور ویزای کار به افغانستان را متوقف ساخته بود حال با تدوین استراتیژی وامضای تفاهمنامه ها با کشورهای کارگر پذیر فرصت بزرگ برای اشتغال زایی بوجود خواهد آمد .
ذکی در برابر پرسش خبرنگار در مورد آدرس ،معیارها وچگونگی فرستادن کارگران مهاجر خارج از کشور گفت با امارات متحده  ابوظبی  تفاهمنامه در این مورد به امضا رسیده اما متخصصین هردو کشور روی این موارد کار خواهند کرد.
وی همچنان یاد آور شد که وزارت های داخله ومالیه در این خصوص همکار خواهند بود ومساله فرستادن  کارگران واجد شرایط توسط 27شرکت خصوصی که همکار با وزارت کار وامور اجتماعی اند صورت خواهد گرفت اما وی تاکید کرد که شرکت های خصوصی حق فروش ویزه کار را به شهروندان ندارند .
به گفته او فرستادن اولین گروه کارگران مهاجر در حمل سال آینده آغاز شود .
چند سال قبل  نیز تفاهمنامه فرستادن کارگران افغان با قطر نیز به امضا رسیده بود اما عملی نشد .فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا