گزارش ها

معاون رئیس جمهور امریکا: با ادامه حمایت از هراس افگنان، پاکستان چیزهای زیادی را از دست می دهد: آگاهان سیاسی: امریکا باید به جای انتقاد به عمل رو آورد

کابل باختر 2 جدی
معاون رئیس جمهور امریکا در یک حمله شدید لفظی به پاکستان صریحأ به آنکشور گفت که دوران پناه دادن به گروه های تروریستی در پاکستان به سر آمده است.
مفسر آژانس باختر مینگارد: مایک پنس معاون رئیس جمهوری امریکا به روز پنجشنبه 30 قوس به افغانستان آمد و دیدار های با رئیس جمهور غنی و سایر رهبران افغان داشت همچنان با شماری از عساکر کشورش در پایگاه نظامی بگرام دیدار کرد.
مایک پنس مانند سایر مقامات امریکایی که در این اواخر لحن صریح ٬ واضح وهشدار گونه در برابر پاکستان اختیار کرده اند به صورت واضح به پاکستان گفت که از پناه دادن به آن گروه ها که با دولت افغانستان در جنگ اند دست بردارد. او همچنان گفت که پاکستان برای سالها به طالبان و گروه های تروریستی دیگر پناه داده است اما آن دوران دیگر به سر آمده است.
مایک پنس این گفته ها رئیس جمهور ترامپ را تکرار کرد که پاکستان اگر شریک امریکا باشد چیزهای زیادی را بدست خواهد آورد بر عکس با پناه دادن به جنایتکاران و تروریست ها چیزهای زیادی را از دست خواهد داد.
مایک پنس معاون رئیس جمهوری امریکا تاکید کرد که کشورش تا پیروزی نهایی به نبرد علیه هراس افگنان در افغانستان ادامه میدهد.
این مقام برحسته امریکایی در ملاقات که با رئیس جمهور غنی داشت یاد آور شد که ثبات و رفاه افغانستان محور اصلی استراتیژی ایالات متحده امریکا در قبال آسیا جنوبی و افغانستان است .
با گفته های اخیر معاون رئیس جمهوری امریکا این مساله وضاحت میابد که پاکستان در طول شانزده سال گذشته که مبارزه جهانی علیه هراس افگنی در افغانستان ادامه داشته وعامل اصلی نابسامانی در این کشوربوده و از هر امکان و منبع استفاده کرده تا بر افغانستان فشار آورد حتا کشور های شامل ائتلاف جهانی مبارزه علیه هراس افگنی را سرگردان ساخته و تلاش کرده تا این کشور ها قضیه افغانستان را از عینک پاکستان نگاه کنند و به اساس نسخه و نظر پاکستان عمل نمایند.
با تاسف پاکستان در این برنامه خود موفق هم بوده است و کشور های شامل ائتلاف جهانی مبارزه علیه هراس افگنی هم ٬به خاطر راضی نگهداشتن پاکستان بعضی از ظرفیت ها و امکانات را در افغانستان نادیده گرفتند. پس میتوان گفت که پاکستان یک کشور سبوتاژگر روند مبارزه علیه هراس افگنی بوده است.
شماری از آگاهان سیاسی افغان را باور به این است که سرگردانی های کنونی امریکا در امر مبارزه با هراس افگنی ٬نتیجه سیاست های منطقه یی و زودگذر مقامات آنکشور بوده است که نتوانستند در برابر پاکستان یک موضع سازنده آتخاذ نمایند آنچه را مایک پنس گفته بیشتر تکرار حرف های است که مقامات امریکایی طی سالهای اخیر به آدرس پاکستان اظهار داشته اند مگر این گفته ها ئیکه تند، انتقاد آمیز صریح و هشدار گونه بوده ٬نتوانسته پاکستان را مهار کند بل این کشور همچنان سرکش باقی مانده است دلیل این است که سیاست های امریکا در قبال پاکستان چون بازار تجارت در نوسانات است، پایدار نیست و قاطع باقی نمی ماند.
رئیس جمهور ترامپ هم هشدار داد مگر کانگرس 700 میلیون دالر کمک به امریکا را منظور کرد ترامپ هشدار داد مگر سازمان انرژی امریکا در قسمت تمدید خط لوله گاز صلح که از ایران به پاکستان تمدید میشود و سالها به دلیل مخالفت امریکا به اجرا در نیامد چراغ سبز نشان داد.
با آنکه مقامات امریکا از رئیس جمهور تا معاون رئیس جمهور از وزیر خارجه تا وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی در برابر پاکستان بالحن انتقاد و هشدار سخن میگوید مگرهنوز هم پاکستان یک متحد استراتیژیک امریکا معرفی میشود.
مشکل در این است که امریکا خود موضع واضح در برابر پاکستان ندارد و پاکستان هم به خوبی از این باریکی استفاده میکند و سود میبرد.
مشوره و تاکید سیاسیون و مردم افغانستان به امریکا این است که اگر مایل به مهار پاکستان اند باید چون گفتار شان قاطع باشند امریکایان امکانات زیادی دارند که میتواند پاکستان را به جایش رهنمایی کند.
تحریم علیه کشور های که در برابر منافع و حرکت های جهانی قرار گرفته بودند نتیجه خوبی داشته است بهتر است که پاکستان از سوی وزارت امور خارجه امریکا شامل لست کشور های حامی هراس افگنی شود، جنرالان ارتش و سازمان های استخباراتی آنکشور را با تحریم های مشخص تنبه نماید و کارهای دیگر.
امید این است که در اوج چنین هشدار ها و انتقاد ها، پاکستان به عنوان متحد گروه های هراس افگنی معرفی شود نه متحد استراتیژیک امریکا.
در چنین یک موضع گیری ها ما شاهد مهار کشور تروریست پرور بنام پاکستان خواهیم بود.تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا