تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت شنبه کابل/15/میزان

 

شماری از روزنامه های چاپی  غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشورپرداخته اند ونیز اخبار و گزارش های را درمورد رویدادهای جاری کشور ومنطقه نشرکرده اند.

 روزنامه هشت صبح در برگ نخست ازقول حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان نوشته که انتخابات به موقع برگزارمیشود.

این روزنامه در مطلب دیگری ازقول وزیرخارجه کشورنوشته که روند صلح را باقوت دنبال میکنیم.

کمبود آب آشامیدنی کابل از دریای پنجشیر جبران میشود، عنوان مطلب دیگری است که این روزنامه در صفحه اول نشرکرده است. به نوشته این روزنامه: با پروژه انتقال آب دریای پنجشیربه کابل برای سه ملیون باشنده این شهر آب آشامیدنی صحی دایمی توزیع میگردد.

یوسف پشتون مشاور رییس جمهور درامورساختمانی آب، برق و معادن با ابراز این مطلب گفته است که کار طرح و دیزاین این پروژه در آینده نزدیک آغاز می شود.

هشت صبح سر مقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان، ادامهء كشتي نرم نوشته و آورده است: رییس جمهورکرزی در تازه ترین اظهاراتش، یک بار دیگر هشدار داد که اگر امریکا نیروهای امنیتی کشو ررا تجهیز نکند او از کشور های دیگر طالب کمک خواهد شد. رییس جمهور کرزی هم چنین از امریکا خواست تا برای مبارزه موتر با تروریزم با منابع آن در خارج افغانستان مبارزه کند. این بار نخست نیست که رییس جمهوری کرزی به صراحت از امریکا و غرب انتقاد می کند در دو سال گذشته دوبارها و در موارد مختلف از غرب و امریکا انتقاد گردیده است.

انتقال دالر افغانستان به ایران محدود شد، نبود خط آهن چالش عمده بر سر راه استخراج معادن عناوین دیگری می باشد که هشت صبح در صفحه های دوم و سوم شماره امروزی به نشر آن اقدام کرده است.

به همینگونه روزنامه انصاف نیز در برگ نخست به کنفرانس خبری حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان توجه کرده و از عنوان رییس جمهور کرزی: قرارداد امنیتی از طریق جنگ روانی و تعضیف ما به دست نمی آید. مطبوعات کشور تبلیغات غربی ها را تکرارنکند. پرداخته و نوشته است: وظیفه مطبوعات کشور این است که تاریخ و شجاعت مردم افغانستان و اینکه ملت افغانستان کشور شان را از هزاران سال بدینسو پاسداری کرده اند، تبلیغ کنند. زمانی که منفعت ملی افغانستان مطرح می شود. مطبوعات کشور نه تنها از آن دفاع کند بلکه برای تحکیم و پیشبرد آن تبلیغ نماید تا عدم اعتماد کشور وجوانان ما محکمتر گردیده و این کشور برای آینده بهتر به پیش برود.

کمیسیون مقدماتی سیمینار در تحقیق در زنده گی و کارنامه اهل بیت (ع) برگزار شد عنوان مطلب دیگری می باشد که روزنامه انصاف در برگ نخست عنوان کرده نوشته است: سیمینار دو روزه ای تحت نام " تحقیق  در باره زنده گی و کارنامه اهل بیت (ع) از سوی وزارت اطلاعات وفرهنگ کشور در روزهای اول و دوم ماه قوس سال جاری برابر با هفتم و هشتم ماه محرم الحرام در کابل برگزار می شود.

این روزنامه همچنان در مطلب دیگر، زیر عنوان، اظهارات اخیر رییس جمهور، انتظاری که ملت داشت نوشته : رییس جمهور حامد کرزی در سخنانی که اخیراً و در یک نشست خبری عنوان کرده است، یک بار دیگر حرف های دل ملت خویش را بر زبان جاری کرده است اگر چه رییس جمهور،همواره نسبت به عملکرد های غیر مسوولانه نیروهای خارجی به خصوص امریکایی ها در کشور مواضع معقولانه ای داشته است اما سخنان این بار حامد کرزی در انتقاد از مقام های امریکایی بار خاصی را با خود حمل می کرد.

رییس جمهور، این نوبت به طور بسیار مشخص و بی پرده گفت که امریکایی ها حاضر نیستند برای ملت افغانستان کاری انجام دهند به دلیل آنکه سخنان حامد کرزی از دستبرد تحریف محفوظ بماند در زیر به عین کلماتی که خود گفته اند توجه دهیم. او در آغاز جنگ روانی غرب علیه ملت افغانستان حرف می زند: درین صحبت به آنان گفتم که شما زمانی که افغانستان را متحد استراتیژیک و دوست خود می دانید، چگونه امکان دارد که مطبوعاتی مشغول یک جنگ روانی با کشور و مردم باشد و این تبلیغات برای آن باشد که افغانستان ضعیف باقی بماند و مردمش اعتماد به نفس نداشته باشند،پس این وظیفه متحدین نمی باشد.

به همینگونه روزنامه انصاف در برگهای دیگر شماره امروزی به نشر سایر مطالب پرداخته است.

روزنامه آرمان ملی سر مقاله ای شماره امروز را زیرعنوان، در مورد امضای پیمان استراتیژیک با پاکستان از موضع رییس جمهور کشور حمایت می کنیم! نوشته : سر انجام رییس جمهور کرزی موضع درست و روشنی را در قبال مسئله امضای پیمان استراتیژیک با پاکستان اتخاذ کرد. آقای درتازه ترین اظهاراتش پس از بازگشت از امریکا به کشور، در یک کنفرانس مطبوعاتی، امضای پیمان استراتیژیک با پاکستان را مشروط دانست. شروطی که پیش ازین مردم روشنفکران و تحلیلگران کشور آن را برای افغانستان مدنظر داشتند آقای کرزی اظهار داشت که پاکستان باید با تعهد و صداقت  در کار مبارزه با تروریزم و جلوگیری از تجمع، آموزش و ترتیب تروریست ها در خاکش عمل کند، تا بر بنیاد آن، افغانستان، پیمان استراتیژیک را با آن کشور به امضا برساند.

به نوشته این روزنامه : روشن است که افغانستان در بیش از ده دهه به این سؤ دچار فتنه های پاکستان است، در واقع از زمان صدرات محمد داوود خان در دوره سلطنت محمد ظاهرشاه، تنش ها میان هر دو کشور شدت یافت. خط دیورند عمده ترین مسئله است که پاکستانی ها بر مبنای آن با حکومت افغانستان در سالهای گذشته از راي دشمنی پیش آمدند.

سرمقاله به همین گونه ادامه یافته است اما این روزنامه در همین صفحه خبر داده که در ساحه بتخاک یک معدن ممد برای ذوب مس وجود دارد.

به نوشته این روزنامه از قول جاوید لودین دهشت افگنان باید در فهرست تروریستان شامل شوند.

به همینگونه روزنامه وحدت، ماندگار ، سخن جدید و دیگران یا در شماره امروزي به نشرمطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا