تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درکابل

کابل باختر/ 22/ سنبله
شماری از روزنامه  های چاپی غیرحکومتی درکابل که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند .
روزنامه ماندگار درصفحه اول زیر عنوان در21 ولایت جنگ جریان دارد نوشته است، نمایندگان مجلس میگویند: 25 ولایت کشور نا امن اند و حکومت باید پلان های موثر تر وجدی تر برای مهار ناامنی ها روی دست گیرد.
این روزنامه همچنان در صفحه هشتم زیر عنوان رهبرالقاعده بعیت خود را از داعش پس گرفت نوشته است، رهبر القاعده در پیام صوتی اعلام کرد که رهبری داعش اقدام به فتنه و ایجاد اغتشاش میکند و براین مساله تاکید کردکه این تروریست منزوی عراقی ، رهبر تمام مسلمانان وگروه های شبه نظامی موسوم به خلیفه نیست .
همچنان روزنامه مطالبی دیگر تحت عنوان امریکا حمایت مالی خود از اداره شناسنامه های الکترونیکی را به تعویق انداخت نگاشته است.
دراین حال ، اداره انکشاف بین المللی امریکا درافغانستان میگوید که این اداره حمایت مالی خود را از اداره شناسنامه های الکترونیکی را به تعویق انداخته اند.
ویلیم همینک درمصاحبه یی گفته است که حدود سه ملیون دالر برای کمک به اداره توزیع شناسنامه های برقی موجود است ، اما دیده شود که چه زمانی حکومت افغانستان دراین خصوص تصمیم اش را اعلان میکند وی گفته است پول موجود است اما منتظر تصمیم حکومت هستیم .
روزنامه 23 دربرگ نخست زیر عنوان دانشمندی که 12 سال حمام نرفت نگاشته است یک دانشمند امریکایی تلاش میکند تا ثابت کند حمام کردن با آب فراوان یک اشتباه است و میشود به نوع دیگری بدن را تمیز نگه داشت .
این دانشمند در دوازده سال گذشته یک بارهم با آب حمام نکرده است ، این دانشمند امریکایی پوست بدنش را تنها با اسپری های ضد باکتری قوی تمیز کرده است.
روزنامه عدالت و توسعه درصفحه اول تحت عنوان طالبان موترهای سازمان جهانی غذا در بدخشان را آتش زدند نگاشته است.
طالبان در ولسوالی یفتل پایان ولایت بدخشان پنج عراده کامیون باربری دفتر سازمان جهانی غذا را به آتش کشیده اند.
موترهای این سازمان مقداری مواد غذائی را به افراد نیازمند ولسوالی یاوان انتقال میدادند که ازسوی افرادمسلح طالبان متوقف شده و به آتش کشیده شدند.
این سازمان یک نهاد غیر سیاسی است که تنها کارش غذا رساندن به مردم فقیر درمناطق دور دست بدخشان است .
روزنامه انصار دربرگ نخست زیر عنوان رییس مجلس هرگونه بحث درمورد شناسنامه برقی منتفی است نگاشته است.
رییس مجلس نمایندگان هرگونه بحث را درمورد شناسنامه های برقی ، تمام شده و منتفی دانست .
عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده گان خطاب به کسانی که طرفدار درج کلمه افغان  درشناسنامه است گفت روزی که قانون ثبت احوال نفوس در داخل مجلس مورد بحث قرارداشت ، تنها درج کلمه اسلام پیشنهاد گردید که مورد قبول مجلس نیز قرار گرفت ، دیگر ازهرطرف ، گپ تمام است ، چرا بحث اضافه را درمجلس مطرح میکند.
روزنامه هشت صبح مطالبی درصفحه اول تحت عنوان پول های کمک شده به ریاست زراعت پارلمان چگونه حیف و میل شد، نوشته است.
صدها هزار دالر پول کمک شده توسط موسسه پرایم و شماری از مسوولان ریاست زراعت بامیان حیف میل شده است.
سندها نشان میدهد که موسسه پرایم درنظر داشت تا از میان 5/8 ملیون دالر آن را دربخش ظرفیت سازی ریاست زراعت بامیان ودانشگاه این ولایت به مصرف برساند.
اما مسوولان پوهنتون بامیان میگویند که کمک تخصیص شده برای این دانشگاه به صورت درست مصرف شده است .
روزنامه آرمان ملی دربرگ نخست زیر عنوان 31 سنبله روز عرفه و اول میزان عید قربان است به نشر رسانیده است.
عید سعید قربان برابر به روز چهارشنبه اول میزان سال روان است .
انجنیر عبدالله قندهاری منجم مشهور کشور به آرمان ملی گفت ، هلال ذوالحجه الحرام بعداز غروب شمس ، امروز یکشنبه 22 سنبله رویت خواهد داشت که براین اساس روز سه شنبه 31 سنبله مصادف است به روز عرفه و روز چهارشنبه اول میزان سال روان اول عید سعید قربان است.
روزنامه اصلاحات در صفحه چهارم زیر عنوان ، داعش یک مرکز برای فروش اعضای انسان راه اندازی کرد به نشر رسانیده است.
گروه تروریستی داعش با افتتاح اولین مرکز فروش اعضای بدن انسان ، اعضای بدن بازداشت شده گان وکشته شده گان اش را در موصل عراق به حراج گذاشت .

داعش بالاترین قیمت اعضای بدنی را به قلب انسان اختصاص داده است.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا