اقتصاد

حکومت جاپان 13 میلیون دالر را در بخش محو پولیو در افغانستان کمک کرد

 

کابل، 21 قوس باختر

 حکومت جاپان، 13 میلیون دالر امریکایی را در زمینه تلاش ها برای ریشه ساري پولیو و بیماری های دیگر قابل وقایه از طریق واکسیناسیون، به افغانستان مساعدت نمود.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر،سند این مساعدت مالی کشور امروز در  مراسمی هیروشی تاکاهاشی سفیر  کشور جاپان مقیم کابل و پیتر کرولی نماینده یونیسف در افغانستان با حضور داشت دوکتور ثریا دلیل وزیر  صحت عامه به امضا رسيد.

این مساعدت در12 ماه آینده را در بخش ریشه کنی ویروس فلج اطفال در هماهنگی با اداره همکاری بین المللی جاپان  در افغانستان تطبیق خواهد شد.

تاکاهاشی سفیر کشور جاپان خاطر نشان کرد که حکومت متبوعش همواره از تلاش ها برای پیشگیری از شیوع بیماری های ساری بخصوص بیماری پولیو در افغانستان پشتیبانی کرده است.

سفیر جاپان گفت:"ما امروز  بیشتر از هر زمان دیگر به ریشه سازي نهایی پولیو از افغانستان و جهان نزدیک شده ایم و نیز برای پیروزی به کار مشترک و تقویت دوامدار تلاش هایمان برای وارد آوردن آخرین فشار برای ریشه سازي پولیو نیاز داریم.

همچنان در این مراسم دوکتور ثریا دلیل وزیر صحت عامه افغانستان، با ابراز سپاسگزاری از همکاری های دوامدار حکومت و مردم جاپان گفت:"مرگ و میر کودکان افغان و یا ناتوانی آنان در اثر بیماری های قابل پیشگیری، قابل تحمل نبوده و این مسوولیت همه ماست تا هر آنچه در توان داریم برای حمایت از این تلاش های نجات بخش انجام دهیم".

دوکتور دلیل افزود، کشور جاپان از جمله بزرگترین تمویل کننده گان حکومت افغانستان در بخش صحت میباشد و ما از این مساعدت های سخاوتمندانه و تعهد دوامدار آن در زمینه بهبود زندگی مردم افغانستان، بسیار سپاسگزاریم.

به همینگونه پیتر کرولی نماینده یونیسف در افغانستان ضمن تحویل گیری این کمک مالی جاپان گفت:"ما در جهت ریشه سازي پولیو در افغانستان به برگزاری برنامه هایی از قبیل روزهای ملی واکسیناسیون نیاز داریم."

نماینده یونیسف افزود، ما بخاطر عاری ساختن فغانستان از ویروس پولیو، به تقویت و تداوم بخشیدن برنامه واکسیناسیون پولیو در سراسر این کشور ضرورت داریم و حکومت جاپان این نیازمندی ما در افغانستان درک کرده و این مساعدت سخاوتمندانه را در اختیار اداره یونیسف قرار داده است.

گفتنیست که طی سال روان میلادی در افغانستان 34 واقعه مثبت پولیو در کشور ثبت شده که بیشترین این واقعات از ولایات هلمند و قندهار گزار داده شده  كه نسيت به سال قبل کاهش را نشان میدهد. در سال گذشته میلادی 80 واقعه مثبت فلج اطفال در این کشور ثبت شده بود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا