امنیت

یک نشریه امریکایی : امریکا برای خاتمه جنگ در افغانستان اراده ندارد

کابل باختیر 16 عقرب
یک نشریه خارجی ادعا می کند که امریکا برای پایان دادن به جنگ افغانستان کدام برنامۀ ندارد.
نشریه  ای  او ایل نوشته است که واشنگتن نمی خواهد جنگ افغانستان خاتمه یابد زیرا در صورت خاتمه یافتن این جنگ مراکز نظامی خود در این کشور را از دست خواهد داد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: نشریه امریکایی ای  او  ایل نوشته ٬ بعد از اعلام برنامه رهبردی امریکا در قبال افغانستان و جنوب آسیا این واضع شد که واشنگتن قصد خروج از افغانستان را ندارد.
در حال حاضر امریکا وجود 450 مرکز نظامی را در افغانستان برای حفظ تسلط جهانی اش ضروری می داند.
افغانستان از لحاظ جیوپولیتیک در قلب آسیا قرار دارد و با کشور های چون چین، ایران و پاکستان هم سرحد است و امریکا میخواهد از طریق افغانستان این کشور ها را کنترول کند  .
در حال حاضر مشکلات میان امریکا و پاکستان افزایش یافته است، دولت ترامپ در تلاش تنبیه پاکستان است واشنگتن ٬اسلام آباد را مقصر سیاست های شکست خورده امریکا در افغانستان میداند و پاکستان را به پناه دادن به رهبران طالبان و دیگر مخالفان مسلح دولت افغانستان متهم میکند.
مقابله با چین و روسیه نیز از دیگر اولویت های ستراتیژیک دراز مدت امریکا است و واشنگتن ادامه حضور نظامی در افغانستان را برای رسیدن به این اهداف ضروری میداند.
به نوشته نشریه٬ امریکا برای اینکه حضور نظامی خود در افغانستان را حفظ کند به پوشش هایی از جمله کشتار تروریست ها و آموزش نیروهای امنیتی افغان نیاز دارد این به کار بردن بیشترین بمب در افغانستان از سال 2010 توسط امریکا را توجیه می کند .
ترامپ در سخنرانی اعلام ستراتیژیک جدید امریکا برای افغانستان گفت که این کشور دیگر در پی ملت سازی در افغانستان نیست بلکه قصد کشتار تروریست ها را دارد. همچنان از اعزام چند هزار نظامی بیشتر به افغانستان نیز خبر داد که این افزایش نیروها بیشتر با هدف حفاظت از مراکز نظامی امریکا در برابر حملات طالبان صورت گرفت.
در این حال  جاوید کوهستانی، کارشناس مسایل نظامی در افغانستان در خصوص مطلب نشریه فوق الذکر به خبرنگار آژانس باختر گفت، در افغانستان تنها امریکا نیست که نمی خواهد به این جنگ پایان بخشیده شود در قدم نخست پایان دادن به جنگ افغانستان مربوط به اراده مردم و دولت آن می شود.
وی در ارتباط به تسلط عراق و سوریه توسط داعش صحبت نمود و افزود که این دو کشور بگونه کلی در تحت تسلط داعش درآمده بود و آنان میلیارد ها دالر را بدست آوردند دست به کشتار های جمعی و قتل عام زدن اما این اراده جدی مردم و سطح رهبری دو کشور بود که در حال حاضر توانستند داعش را از کشور های شان برانند.
کوهستان گفت، متاسفانه رهبران حکومت به نوعی به خاطر حفط تداوم قدرت و جمع کردن پول و تقویت بخشیدن به قاچاق خود تلاش به پایان دادن جنگ در افغانستان نمی کنند. پس ما چگونه میتوانم از دیگران توقع نمایم.
وی عزم و اراده راسخ مردم افغانستان را به پایان دادن به جنگ در کشور حتمی دانسته گفت ما مسئول هستیم که خود و مردم خود را از دست بیگانه ها نجات داده و به کشتار مردم خود خاتمه بدهیم.
کوهستانی گفت امریکا حتمأ در تداوم جنگ افغانستان به خاطر حفظ قوای خود و اهداف خود نقش دارد ولی ما باید اراده کنیم و راه های بدیل را برای پایان دادن به جنگ دریابیم چون این ما هستیم که قربانی می دهیم .
از گفته های این اگاه سیاسی بر میاید که در نهایت این مردم افغانستان اند که در قبال کشور شان تصمیم میگیرند، تصمیم در این خصوص باید جمعی و منسجم باشد و این زمانی امکان پذیر خواهد بودکه ما در پناه وحدت ملی عمل کنیم  فراموش نکنیم که کشور های خارجی ٬ هرکدام اهداف و منافع خود را دنبال میکنند واین به مردم افغانستان بر میگردد که چگونه در این گیر ودار منافع ملی شان را مشخص سازند و برای تحقق آن هماهنگ عمل نمایند. فرشته  ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا