سیاستاخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

روابط رو به رشد کابل و تاشکند، الگوی از همکاری های منطقه یی

کابل/۳۰جوزا/باختر
روابط میان افغانستان و ازبکستان در حال گسترش است که می تواند پیامدی مثبت و فعال برای همکاری های اقتصادی و تجاری در سطح منطقه داشته باشد.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ کابل روز گذشته از هیئت بلند پایه دولت ازبکستان به رهبری عبدالعزیز کاملوف مشاور امنیت ملی و نمایندۀ رییس‌جمهور ازبکستان در سیاست خارجی میزبانی کرد.
او در جریان اقامت در کابل باشماری از مقام های بلند پایه امارت اسلامی منجمله ملا غنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی معاونین رئیس الوزرا، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه و خلیفه سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله امارت اسلامی دیدار های داشت.
در این دیدار روی توسعه همکاری های دو جانبه میان کابل و تاشکند بحث های صورت گرفت و مقام های افغان از ازبکستان خواستند تا پروژه های نیمه تمام آن کشور در افغانستان را که سود دو جانبه و چند جانبه دارد از سر گرفته شود.
در میان این پروژه ها، امتداد خط آهن ترمز- مزار- پشاور، گسترش ظرفیت برق صادراتی ازبکستان به افغانستان و مسایل ترانزیتی مطرح بحث است.
نگرانی کشور های منطقه منجمله ازبکستان برای ادامه کار این پروژه ها احتمالا نگرانی های امنیتی باشد، حرفی که دیگر در افغانستان نمی تواند مطرح بحث باشد.
در این خصوص، خلیفه سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله در دیداری که با آقای کاملوف داشت حرف های دلگرم کننده بیان داشته است، او به کاملوف گفته است که امارت اسلامی برای تامین امنیت پروژه های که باید از سوی ازبکستان پیش برده می شود آمادگی کامل دارد و در این خصوص مکلفیت های خود را ادا میکند و کشور های منطقه منجمله ازبکستان مطمین باشند که در خصوص امنیت این پروژه ها مشکلی وجود ندارد.
برای امارت اسلامی، این حرفی که کشور های منطقه پذیرفته اند، افغانستان نقطه وصل کشور های منطقه و تاثیر کننده بر اوضاع امنیتی و اقتصادی منطقه است قابل درک است، چنین یک موقف مسئولیت های امارت اسلامی را در تامین پروژه های کلان اقتصادی در سطح منطقه بیشتر کرده است وامارت اسلامی می کوشد که در این خصوص سازنده عمل کند.
حرف مهم در تامین روابط منطقه این است که این کشورها بکوشند بیشتر با هم وابسته و هماهنگ باشند وخود را برای انکشافات آیندۀ عیار کرده و از ظرفیت‌های موجود استفادۀ اعظمی کنند.
دخالت کشور های فرا منطقه در روابط اقتصادی و سیاسی این کشورها، لطمه یی برای کشور های منطقه است که تبعات آن عقب ماندگی اقتصادی و در نهایت رشد فقر و ناامنی خواهد بود در حالی که همکاری و همگرایی منطقه یی راه را برای پیشرفت و رفاه هموار میکند، ازبکستان و افغانستان در همین مسیر روان اند.
ازبکستان پس از سقوط حکومت پیشین و روی‌کار آمدن امارت اسلامی، روابط سیاسی و اقتصادی خود با افغانستان را حفط کرده و رهبری ازبکستان به این باور اند که تعامل با امارت اسلامی به نفع تمامی کشورهای منطقه است.
پس می توان گفت که روابط رو به گسترش میان کابل و تاشکند جنبه های بزرگ اقتصادی و استراتیژیک دارد که در نهایت به سود همکاری های منطقه یی تمام می شود، روابط رو به رشد کابل و تاشکند، الگو از همکاری های منطقه یی است که کشور های دیگر باید از آن الهام گیرند تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا