فرهنگ

آثار گنجینه باختر عنقریب در ناروی به نمایش گذاشته میشود

كابل باختر/ 19/ ثور

برگزاری نمایشگاه های آثار تاریخی افغانستان در كشور های جهان برعلاوه معرفی فرهنگ و تمدن این كشور ، تاكنون حدود یكصدو پنجاه ملیون افغانی را به خزانه دولت عاید نموده است.

عمراخان مسعودی رییس موزیم ملی به خبرنگار آژانس باختر گفت ، به نمایش گذاشتن آثار تاریخی افغانستان در نمایشگاه های كشور های جهان ، ازیك طرف فرهنگ و دیرینه تاریخی افغانستان را برای كشورهای جهان معرفی مینمایید و از جانب دیگر یك مبلغی را نیز به خزانه كشور عاید مینمایید.

وی گفت :" درسی سال گذشته متاسفانه افغانستان درمطبوعات جهان به حیث سرزمین جنگ ، ترور ووحشت و خشونت معرفی شده ، اما به نمایش گذاشتن این آثار چهره واقعی افغانستان را برای دنیا معرفی مینمایید كه این كشور متمدن بوده ، گذشته درخشان تاریخی داشته و هنر در این سرزمین به اوج آن رسیده است."

 مسعودی افزود كه درسال 2005 پس از تقاضای رییس جمهور فرانسه و موافقه رییس جمهوركشور به خاطر به نمایش گذاشتن آثار گنجینه باختر و برخی آثار دیگر موزیم ملی در موزیم دولتی فرانسه در " گی می " هیئتی از متخصصین موزیم ملی فرانسه و متخصصین موزیم ملی به منظور پاك كاری و آماده ساختن آثار كشور توظیف گردید.

این هیئت دوصد وسی و یك قلم آثار شامل یك هزارو چهارصدو چهل و یك پارچه موزیم ملی كشور را كه یك صدو یازده قلم آن مربوط آثار كلكسیون گنجینه باختر ، هشتاد و پنج قلم آن مربوط حوزه بگرام ، سی و یك قلم آن مربوط حوزه آی خانم و سه قلم آن مربوط تپه فلول مربوط دوره های مختلف تاریخی میشود بخاطر نمایش در نمایشگاه های بین المللی ، انتخاب نمود.

 مسعودی علاوه كرد ، كه این آثاردر سال 2006 میلادی برای بار اول پس از امضای پروتوكول میان مسوولین فرهنگی افغانستان و فرانسه ، در موزیم "گی می "فرانسه به نمایش گذاشته شد ، ومورد استقبال مردم در آنجا قرار گرفت .

به گفته رییس موزیم ملی كابل این آثار در كشور های ایتالیا ، هالند ، ایالات متحده امریكا ، كانادا ، آلمان ، انگلستان و سویدن به اساس توافقنامه های جداگانه به نمایش گذاشته شد.

وی اضافه كرد، برعلاوه آن كه نمایش این آثار ، هویت فرهنگی و تاریخی افغانستان را به وجه احسن به جهان معرفی نمود ، حدود یكصدو پنجاه ملیون افغانی را نیز به خزانه دولت عاید كرد.

این نمایشگاه ها در سطح جهان خوب درخشید و در هر كشور اضافه از دوصد هزار بیننده را به خود جلب نمود.

مسعودی گفت ، اكنون به اساس پروتوكول كه قبلا"ً به امضا رسیده است ، آثار به موزیم ناروی انتقال گردیده و قرار است به تاریخ 14 می 2012 میلادی مطابق به 25 ثور سالروان نمایشگاه آثار تاریخی افغانستان درآن كشور به نمایش گذاشته شود.

همچنان برخی از كشور های دیگر جهان نیز به خاطر به نمایش گذاشتن این آثار در موزیم های كشورهای شان علاقمندی نشان داده اندكه درآینده نزدیك دراین رابطه باكشور های آسترالیا و زیلاندجدید موافقتنامه های به امضا خواهد رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا