گزارش ها

واشنگتن پست : افغانان نباید متاثر از گفته های ترامپ باشند

کابل   باختر  ۵   اسد
بعد ازآن که ترامپ رییس جمهوری امریکا گفت که می تواند جنگ افغانستان را در ده روز و باکشتن ده ملیون افغان برنده شود یک روزنامه امریکایی ٬ اورا به یاوه گویی متهم کرد.
روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیر خود نگاشته است: اگرجنگ را بتوان با کلمات برد٬ پس ترامپ با یاوه گویی های اخیر خود فاتح جنگ در افغانستان است.
ترامپ در دیدار اخیر خود با عمران خان نخست وزیر پاکستان گفته بود(اگر بخواهیم که در افغانستان بجنگیم و پیروز شویم، من می توانم این جنگ را در یک هفته برنده شوم. اما من نمی خواهم که ده میلیون انسان کشته شود. اگر می خواستم در این جنگ برنده شوم، افغانستان از نقشه زمین حذف می شد و نابود می شد و جنگ در ده روز پایان می یافت. اما من نمی خواهم این روش را پیش گیرم)
این روزنامه گفته است هر گاه امریکا در جنگ افغانستان ده میلیون نفر را بکشد پس یک جنایت جنگی را مرتکب می شود در حالی که در این جنگ٬طالبان  هم شکست نخواهند خورد زیرا رهبران آنان در پاکستان اند و مصوون اند .
واشنگتن پست می افزاید که طالبان بیست هزارفرد مسلح دارند که به شکل چریکی می جنگند و در بین مردم پنهان می شوند. طالبان ده ملیون نفر نیستند٬ پس مخاطب ترامپ کی است؟ مردم افغانستان که جمعیت چند میلیونی دارند یا طالبان که شمار آنان به سی هزار نفرهم نمی رسد.
این روزنامه در ادامه گفته است که در اصل ما کاری در افغانستان نکردیم چون بی پلان و بی برنامه بودیم و حالا می خواهیم اشتباه خود را با ادای کلمات ناهنجار جبران کنیم.
واشنگتن پست نوشته است که افغانستان متحد ما باید متاثر از سخنان ترامپ نباشد چون ترامپ این سخنان را به خاطری یاد آور شده است که می خواهد قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا دست به یک معامله بزند و برای امریکا ییان نشان دهد که او برای بیرون شدن از یک جنگ دوامدار کار کرد و پیروز شد.
در همین حال یک فعال سیاسی افغان هم گفته های ترامپ را ناشی از پراگندگی او در امور می داند .
سیدمعروف هاشمی جاهد فعال سیاسی افغان  به یک رسانه خارجی گفته است که جنگ افغانستان ابعاد بسیار پیچیده دارد، در قضایای افغانستان کشور های بزرگ منطقه نیز دخیل اند. بدین معنا که امریکا از سال 2001 تا 2019 با حضور در افغانستان، با وجودتمام امکانات و تجهیزات نظامی یی که در اختیار داشت، نتوانست جنگ افغانستان را خاتمه دهد دلیل هم این بود که امریکا منافع کشورهای دیگر را رعایت نکردوگفته های ترامپ بیشتر بی مورد بودن اهداف امریکا را نشان می دهد  ٬یعنی این کشور بی هدف و بی برنامه بودو این تقصیر افغانان نیست.
رییس جمهوری امریکا به جای تاختن به دیگران بهتر بود که راهکار و برنامه خود را بازنگری می کرد. صایم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا