سیاست

پیام سپاسگزاری و امتنان استاد محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، به مناسبت تجلیل بهتر از نهضت عاشورا در کشور

کابل باختر 25 عقرب
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت محمد(ص)، نواده محبوبش حضرت امام حسین(ع) را «چراغ هدایت و کشتی نجات» معرفی نمود. امام حسین(ع) با بنیان نهادنِ نهضت عاشورا و اهدای خونش، این فرموده پیامبر گرامی اسلام را ثابت ساخت. به حق که او برای امت اسلامی چراغ راهنما و برای حفظ ارزشها و میراثهای اسلامی، کشتی نجات است. عاشورا نه تنها یک رویداد فاجعه بار و تراژید؛ بلکه یک مکتب انسان¬سازی است که هر ساله در دهه اول محرم الحرام، میلیونها انسان در سراسر جهان، از آن فیض و بهره می برند. گرچه نمی توان از همه مفاهیمی که در این مکتب آموخته می¬شود، یادآوری نمود؛ اما می¬توان گفت که «وفاداری به ارزشهای دینی، اخلاقی و انسانی»، «ایثار»، «فداکاری»، «شجاعت»، «پایمردی»، «صبر» و «متانت» از جمله مفاهیم گفتمانیِ این مکتب است که نه تنها برای انسانِ مسلمان؛ بلکه برای هر انسانی، آموزنده و سازنده است. بنابر این، حماسه عاشورا متعلق به پیروان یک مذهب خاص نیست و این ظرفیتِ بزرگِ آموزندگی را دارد تا برای هر انسانی، به عنوان الگو و سرمشق مطرح باشد.
مردم متدین و عزتمند افغانستان!
شما امسال بیش از هر سال دیگری، با برگزاری محافل عزاداری و ختم قران کریم، علاقه و محبت خویش را نسبت به اهل بیتِ پیامبر گرامی اسلام، به ویژه حضرت امام حسین(ع) و یاران شهیدش، ابراز داشتید. این رویکرد شما نسبت به عاشورا به عنوان یکی از شعائر مهم دینی، علاوه بر جنبه های معنوی و اخروی آن، از این نگاه نیز بسیار اهمیت داشت که با آن، «وحدت و اخوت دینیِ» خویش را به نمایش گذاشتید. چنانکه پیروان مذاهب تشیع و تسنن کشور، در یک صف، از عاشورا تجلیل به عمل آورده و چنان تصویری از «وحدت مذاهب اسلامی» ارائه نمودند که می تواند برای جوامع دیگرِ اسلامی، الگو و نمونه باشد. چنین وحدت و همدلی، نه تنها موتور حرکت افغانستان به سوی پیشرفت و ترقی شمرده می شود؛ بلکه جواب دندان شکنی به فرقه¬گرایی¬ها و تعصباتی، نیز به شمار می¬رود که امروزه از سوی برخی حلقاتِ افراطی، به آن دامن زده می-شوند.
امتیاز دیگر تجلیل امسال، این بود که عزاداران، به ویژه دسته¬ها و هیئتهای سینه زنی، با رفتارهای شان، چه از نگاهِ «رعایت نظم و اخلاق اجتماعی» و چه از نگاهِ «حفظ حرمت، عظمت و وَقار عاشورا و خودداری از رفتارهای نامناسبی که با شأنِ نهضت امام حسین(ع) سازگار نیست»، یک فرهنگ عالی و تحسین برانگیز را به نمایش گذاشتند. هرچند یک سلسله معایبی، از این نگاه، به چشم می خورد؛ اما تعداد آنها اندک بود. امیدوارم که در سالهای آینده، با تلاش علمای عزیز، چنین عیبها نیز اصلاح گردیده و تجلیل از مقام والای شهدای کربلا، مانند حرکت ناب و خالصانهِ امام حسین(ع) و یارانش، از هرگونه آلایش و پَیرایه های نامناسب، پاک و منزه باشد.
علما، واعظان و سخنرانان محترم نیز دَین شان را نسبت به نهضت عاشورا و رساندن پیام خون امام حسین(ع) به مردم ادا نموده و با یکصدا، بر تحکیم وحدت و برادری میان ملت شریف افغانستان، تأکید نمودند.
در روزهای عاشورای امسال، عزاداران حسینی، در چند ولایت کشور، از فرهنگ اهدای خون برای مستحقان و نیازمندان، به صورت گسترده استقبال نموده و عاشقانه در این راه گام برداشتند.
همچنان، نیروهای امنیتی کشور با تلاش شبانه روزی، نه تنها وظایف شان را در جهت تأمین امنیتِ مردم و هیئت¬های عزاداری، به صورت مسؤولانه و مجدانه، انجام دادند؛ بلکه تعهد، توانمندی و وطن¬دوستی شان را نیز به نمایش گذاشتند.
با دیدن این همه حَسنات و نیکویی¬ها، برخود لازم می دانم که از ملت نجیب و سرافراز افغانستان، هیئت رهبری دولت، به ویژه از توجه خاص جلالتماب رییس جمهور کشور برای هرچه بهتر برگزار شدنِ مراسم عاشورا، همچنین از علمای محترم، دسته های سینه زنی و نوحه خوانی، کمیسیون برگزاری مراسم عاشورا و کسانی که به منظور تجلیل از شهدای کربلا، به بانک خون امام حسین(ع)، خون اهدا نمودند، امتنان و سپاسگزاری نموده و از مسوولان و نیروهای امنیتی کشور؛ اعم از اردو، پولیس و امنیت ملی، تقدیر نمایم.
از خداوند متعال، مسئلت می نمایم که بیش از این، نعیمت هایش را به ملت متدین افغانستان ارزانی فرموده و گامهای این مردم را در جهت پیشرفت و کمال دُنیوی و اخروی، بیش از پیش، استوار گرداند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا