صحت

وزارت صحت عامه نگران شیوع نوع جدید ویروس کرونا در کشوراست

کابل/11جدی/باختر
وزارت صحت عامه کشور از شیوع نوع جدید ویروس کرونا نگران است ووزیر صحت عامه از هموطنان خواسته است که برای یک ماه از سفر به خارج خوداری کنند.
به گزارش آژانس باختر: با شناسایی نوع جدیدی از ویروس کرونا در پاکستان ٬ وزارت صحت عامه افغانستان نگران شیوع نوع دوم این ویروس در افغانستان است .
قبل از این٬ نوع دوم ویروس کرونا در بریتانیا کشف شده است که هفتاد فیصد بیشتراز ویروس کنونی سرعت دارد و مورد تازه از این بیماری در پاکستان شناسایی شده است.
شهروندان افغانستان بیشتر از هرکشوری دیگر به پاکستان رفت و آمد دارند.
وزارت صحت‌ عامه از شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در کشور ابراز نگرانی کرده و از شهروندان خواسته است که برای یک ماه به کشورهای همسایه سفر نکنند. محمدجواد عثمانی؛ وزیر صحت عامه، امروز پنج ‌شنبه، در یک نشست خبری در کابل گفت که نوع جدید ویروس کرونا در کشورهای همسایه افغانستان مشاهده شده و احتمال شیوع آن در افغانستان نیز وجود دارد.
به گفته او برای جلوگیری از شیوع این ویروس، شهروندان کشور باید سفرهای‌شان به این کشورها را محدود کنند. او از مردم خواست که به مدت چهار هفته به این کشورها سفر نکنند.
همچنین وزارت صحت عامه انجام آزمایش برای مسافرانی را که به افغانستان سفر می‌کنند اجباری کرده است.
عثمانی گفت: «زمانی‌که مسافران به طرف افغانستان می‌آیند، بدون تست اجازه سفر داده نشود. عین شکل کسانی که از افغانستان به خارج سفر می‌کنند، تست کرونا را کرده باشند.
وزیر صحت عامه همچنان گفت: وزارت وزارت صحت عامه توانایی تعیین نوعیت ویروس کرونا را ندارد. با این حال وی خاطرنشان کرد که در تلاش‌ است تا زمینه تشخیص این ویروس را در داخل کشور مهیا شود.
عثمانی؛ وضعیت کنونی را قناعت‌بخش دانست و گفت که در هفته‌های اخیر ویروس کرونا سیر صعودی نداشته و ثابت بوده‌است وموج دوم ویروس کرونا نسبت به موج اول طولانی‌تر است و این وزارت برای مقابله با آن آماد‌گی دارد.
عثمانی گفت که برای مبارزه با موج دوم ویروس کرونا پنج کمیته در بخش‌های معالجه، لابراتوار، واقعه‌یابی، تداوی و مراقبت مریضان در خانه تشکیل شده‌است واین کمیته‌ها به شکل منظم کار می‌کنند تا موج دوم ویروس کرونا را مهار کنند.
وزیر صحت عامه از شهروندان خواست که توصیه‌های صحی را مراعات کنند و از اشتراک در تجمعات خودداری کنند.
باید گفت در شبانه‌‌روز گذشته، یک‌هزار و ۴۱۲ نمونه مشکوک ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های وزارت صحت عامه در کشور،آزمایش شده است که نتیجه ۸۵ آزمایش مثبت بوده است.
وزارت صحت عامه افزوده‌است که با اضافه‌شدن این تعداد بیمار جدید، شمار مجموعی ‌مبتلایان به بیماری‌ کووید-۱۹ در سراسر کشور به ۵۲ هزار و ۵۱۳ تن رسیده است.صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا