سیاست

آگاهان سیاسی :دولت باید اراده خود را برای آوردن اصلاحات درنظام انتخاباتی نمایان سازد

کابل باختر/ 24/ حوت
آگاهان سیاسی از رهبران دولت وحدت ملی میخواهند تا اراده شان را درخصوص آوردن اصلاحات درنظام انتخاباتی و کمیسیون های انتخاباتی نمایان سازند تا راه برای برگزاری انتخابات شفاف و قابل پذیرش برای همه مساعدگردد.
به گزارش آژانس باختر ، چگونگی آوردن اصلاحات درنظام انتخاباتی وکمیسیون های انتخاباتی به یک بحث داغ در جامعه سیاسی افغانستان وفعالان جامعه مدنی واعضای شورای ملی مبدل گردیده است .
تاکید برآوردن اصلاحات درنظام انتخاباتی بعداز آن جدی شد که انتخابات اخیرریاست جمهوری درکشور با مشکلات مواجه گردید .
خلا و نواقص تخنیکی دردو کمیسیون انتخاباتی ، خلا مدیریتی دراین کمیسیون ها، مشکلات جدی را بعداز برگزاری انتخابات به بار آورد و بی اعتمادی و بی باوری را درفضای سیاسی افغانستان سبب شد.
اتهامات وارده مبنی برعدم برطرفی درداخل نهاد انتخاباتی چند دستگی را در میان کمیسیون های انتخاباتی ببار آورد.
حلقه  های سیاسی ، فعالان جامعه مدنی و مردم عوام مشکلات را که بعداز برگزاری انتخابات بروز کرد ناشی از عملکرد کمیسیون های انتخاباتی میدانند . زیرا آنها نتوانستند تا این روند را به گونۀ درست مدیریت نمایند و به عنوان نهادهای بیطرف بتوانند به قناعت مردم برسند. مشکلات عایده بعداز انتخابات ، نیازبرای آوردن اصلاحات درنظام انتخابات را جدی ساخت  واین جدیت تا اندازه نمایان و آشکاربود که یکی از تعهدات درایجاد دولت وحدت ملی آوردن اصلاحات درنظام انتخاباتی بود وحالاکه انتخابات شورای ملی نزدیک میشود و به جزاز توظیف معاون دوم رییس جمهوری درخصوص گفتگو غرض آوردن اصلاحات درکمیسیون های انتخاباتی هیچ حرکت تاکنون درراستای آوردن اصلاحات صورت نگرفته است .
معاون دوم رییس جمهور گفته که به زودی یک کمیسیون غرض بحث روی آوردن اصلاحات درنظام انتخاباتی توظیف خواهد شد مگر ازاین گفته های معاون دوم رییس جمهور نیز چند هفته سپری شد، مگر کمیسیون توظیف نشده است .
درحالیکه رییس اجرائیه دولت افغانستان داکتر عبدالله گفته که مردم به جز از آوردن اصلاحات درکمیسیون های انتخاباتی به چیزی دیگر قناعت نخواهندکرد. این گفته ها نمایانگر آن است که دردورن دولت وحدت ملی نیز انگیزه آوردن اصلاحات جدی است و با وجود این تاکیدات کمیسیون های انتخاباتی کار شان را باشیوه های گذشته ادامه میدهند حتا به آدرس شورای ملی گفته اندکه اعضای شورای ملی درسال آخر دوره تقنینی خود قراردارد ونمیتواند درخصوص نظام انتخاباتی و تعیین سرنوشت رهبری کمیسیون های انتخاباتی تصمیم بگیرد.
درهمین حال شماری از آگاهان سیاسی از دولت میخواهند که اراده عملی خود را درخصوص آوردن اصلاحات درکمیسیون های انتخاباتی تبارز دهد و به قناعت مردم برسد.
جانداد سپین غر رییس شبکه جامعه مدنی برانتخابات (اکسین ) درپیوند به تاخیر افتادن صدورفرمان رییس جمهوری افغانستان دررابطه به ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی میگوید ظاهراً رهبران حکومت وحدت ملی نسبت به توافق نامه سیاسی که براساس آن حکومت را ایجاد کردند متعهد و پای بند معلوم می شوند اما دومساله شاید سبب تاخیر صدور این فرمان شده باشد که یکی ترتیب لایحه وظایف اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی است و دیگر ترکیب اعضای کمیسیون خواهد بود.
سپین غر می افزاید درکل یک اجماع کامل وجود دارد که باید درکمیسیون های انتخابات اصلاحات بنیادی آورده شود . نهادهای چون جامعه مدنی ، پارلمان ، بخش از حکومت و مردم افغانستان خواهان اصلاح کمیسیون های انتخاباتی اند.
وی دلیل دیگر را عامل عدم صدور فرمان ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی میداند.
سپین غر میگوید باوجود که متن فرمان آماده شده ، اما رهبری حکومت خواهان تغییرات یکسان درسطح کمیسیون های انتخاباتی نیستند، بخشی از حکومت خواهان تغییرات گسترده تر بوده و برخی دیگر به احتمال زیاد با این دید به نوعی مخالفت می ورزند.
اما عزیز رفیعی فعال جامعه مدنی با دید متفاوت تر نسبت به موضوع میگوید به صورت کل در نظام سیاسی کنونی هیچ اراده سیاسی برای فرایند شفاف سازی پروسه های دموکراسی و مساله انتخابات وجود ندارد.
وی میگوید ازجانب دیگر تمامیت خواهی طرف های حکومت تازه سبب اصلی مشکلات موجود بوده و از سوی دیگر هم هنوز مذاکرات جدی بین دولت و مخالفان مسلح دررابطه به حل موضوعات اساسی کشور آغاز نگردیده و اینها عوامل و موانع ایجادکمیسیون اصلاح سازی کمیسیون های انتخاباتی هستند و ضمناً رهبری حکومت نیز اراده محکم ندارد.
محمد عارف رحمانی نماینده مردم غزنی درشورای ملی می گوید مطابق به موافقتنامه سیاسی که میان دو طرف حکومت صورت گرفت اصلاح کمیسیون ها و نظام انتخاباتی افغانستان یکی از بندهای اساسی این موافقتنامه است و اینکه چرا کمیسیون که قراربود ایجاد شود، نشد.
فکر می کنم چانه زنی ها و تفاوت دیدگاه بین رهبری حکومت وحدت ملی وجود دارد ومشکلات دیگر چون عدم تکمیل کابینه از موضوعات اند که سبب تاخیر درایجادکمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی است .
وی گفت با  توجه وتجربه که مردم افغانستان درانتخابات ریاست جمهوری دارند که سراسر باتقلب و تنش های انتخاباتی همراه بود، برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها تازمانیکه قوانین و نظام انتخاباتی اصلاح نشده بهتر است که انتخابات که با تقلب و تنش همراه باشد برگزار نگردد.
آنچه گفته شد،نشان میدهدکه نسبت به اصلاحات درنظام وکمیسیون های انتخاباتی دیدگاه متفاوت وجود دارد حتا تفاوت دیدگاه درمیان دولتمردان نیز دیده میشود درحالیکه انتخابات ضامن بقای دموکراسی درافغانستان است و تنها انتخابات شفاف میتواند دموکراسی را دراین کشور نهادینه سازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا