تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/  ۶  حوت / باختر
برای حل بحران جاری در کشور باید به قانون تمکین کرد٬زورگویی و صف آرایی راه حل نیست.
مفسرآژانس باختر می نگارد؛ مردم افغانستان دچار مشکلات زیادی اند٬ از فقر اقتصادی تا ناامنی  و از میزبانی مهمان ناخوانده به نام کرونا گرفته تا کشیدگی های تازه سیاسی که بعد از اعلام نتایج انتخابات ٬دامنگیر مردم شده است٬ هرکدام رنج است  که روان مردم افغانستان را می آزارد و اعتماد آ ینده را از آنان گرفته است.
مشکلات در افغانستان از گذشته ها لایه های متعدد داشت مگر بحران‌‌های پس ازانتخابات و ثبت نخستین مورد کرونا در کشور روزهای دشواری را برای افغانستان رقم زده است.
در مورد کرونا باید گفت که این یک معضل صحی در کشور است که بالاخره به گونه یی مهار خواهد شد مگر رنج اصلی و اساسی مردم افغانستان٬ زخم هایی است که درچهل گذشته بر پیکر کشور و مردم ما وارد شده است و دیگر تحمل درد تازه و زخم تازه وجود ندارد.
در حل حاضر کشور در وضعیت حساس قراردارد٬ در اینجا پراگندگی و چند دستگی میان افغانان می تواند یک بستر برای مغرضین داخلی و خارجی باشد که در پی نابودی و زمین گیر کردن بیشتر افغانستان اند.
مساله انتخابات٬ یک بحث حقوقی است که جای مداخله زورگویی ٬ صف آرایی و دستبرد به تاسیسات عامه در آن وجود ندارد
برای مردم که در چهل سال گذشته درد و رنج زیادی متحمل شده اند و خون های زیادی در این کشور ریخته شد هیچ موردی باارزش تر و شیرین‌تر ازصلح وآرامش نیست واین سیاست ورزان اند که باید راه عبور از بحران کنونی را پیدا کنند .
موثر ترین راه عبورازبحران کنونی، تکیه زدن به قانون است.
آنچه باعث پیچیده شدن اوضاع در کشور شده است نادیده گرفتن قانون در کشور است که با تاسف در افغانستان نسبت به آن دید ابزاری وجود دارد و مطابق به منافع ووضعیت تعبیر و تفسیر می شود در حالی که تکیه به قانون می‌توانست مانع شکل گیری مشکلات  شود که حالاگریبان گیر مردم ما است.
ادامه چنین یک وضعیت می تواند از اعتبار مردم نسبت به دموکراسی بکاهد کافی است که منطقی فکر کنیم و با خرد سیاسی٬ تحمل و هم پذیری راه حل مشکلاتی جاری  را نشانی کنیم
در غیر آن ما خود بستر و بهانه مداخله و جنگ را برای دیگران مساعد می کنیم و در نهایت  نزد مردم جوابگوخواهیم بود. صائم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا