جامعه

صاحب نظران: از کمک مالی یونیسف برای بهبود وضعیت کو دکان در افغانستان استفاده شود

کابل باختر 3 قوس
برخی از صاحب  نظران  می گویند: پولی را که اداره یونیسف  برای بهبود وضعیت کودکان در افغانستان کمک مینماید اگر دربخش  های مورد نیاز به مصرف برسد تغییر مثبت در زند گی کودکان  رو نما می شود.
اداره یونیسف  درنظر دارد که ششصد وپنجاه وپنج ملیون دالر امریکایی را برای بهبود وضعیت کودکان  برای پنج سال آینده  به مصرف  برساند.
این کمک اداره  یونیسف  درحالی  اعلان می شود که عدۀ زیادی از کودکان  افغان  روزانه به خاطر تهیه اعاشه خانواده  به کار های شاقه می پردازند حتی به کار هایی بیشتر از توان شان  .
سخنگوی  اداره یونیسف اخیراً به رسانه ها گفته است که آن اداره در راستای  حمایت از کودکان افغان ازطریق یک برنامه  حمایتی  وبا مشارکت دولت افغانستان مبلغ ششصد وپنجاه وپنج ملیون دالر  را در پنج سال به  مصرف  می رساند.
میراحمد  جوینده فعال  جامعه مدنی  می گوید: از این  هزینه اگر درعرصه تعلیم وتربیه ، اعاده حقوق  کودکان  وحمایت مالی به خانواده های  آنان استفاده  شود ، تعدادی زیادی  از این  قشر آسیب پذیر  از کارهای  شاقه در جاده ها نجات می یابند.
جوینده که با خبرنگار آژانس باختر صحبت می کرد، بیان کرد تعداد زیادی  از کودکان بجای اینکه به مکتب بروند درجاده ها صبح تا شام  مصروف  دود کردن اسفند، پالش کفش ها وتگدی هستند.
وی خاطر  نشان کرد که  اداره  یونیسف ومسئولان  امور باید از کمک اعلان  شده یونیسف استفاده  بهتر و بجا کنند تا زند گی  چنین کودکان رقم بخورد وآینده  آنان نیز  روشن شود واز نیروی  ذهنی وفیزیکی  آنان برای  ترقی جامعه  ما استفاده  مثمر  صورت گیرد.
حمیده نظامی  یکتن از آگاهان امور به خبرنگار آژانس باختر گفت: توجه به کودکان  توجه به آینده کشور است اگر بالای  کودکان  کشور بخصوص عدۀ زیادی  از این قشر آسیب  پذیر  سرمایه گذاری صورت گیرد  به یقین که آنان درآینده  پایه های  مستحکم ترقی و تعالی  افغانستان را  تشکیل خواهند داد.
حمیده نظامی  از اعلان کمک ششصد  وپنجاه وپنج ملیون دالر اداره یونیسف  برای کودکان  افغان تمجید کرد وآرزو برد تا این  کمک دربخش  های مورد نیاز  به مصرف  برسد  تا باشد  کودکان  افغان بجای کارهای  شاقه زمینه تعلیم وتربیه شان فراهم شود.
محمدکبیر حقمل  رئیس نشرات  وزارت معارف درکنار  استقبال از این کمک  یونیسف  ، یاد آورشد که تاکنون این وزارت رسماً  درجریان  قرارداده نشده و وزارت معارف پیشنهاد میکند تا قسمتی از این  کمک اعلان  شده درچاپ کتب ، ساخت  مکاتب ، تجهیز  لابراتوار ها وبلند  بردن ظرفیت های معلمان مسلکی  درمکاتب استفاده شود.
حقمل  بیان داشت که برخی از  مکاتب فاقد ساختمان است و شاگردان در زیرخیمه ها که متحمل  سردی وگرمی  می شوند به آموزش  می پردازند  واگر  از این کمک  مالی  یونیسف  در اعمار  ساختمان  ها استفاده شود زمینه بهتر آموزش  برای  بیشترکودکان  کشور  فراهم  می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا