جامعه

شهروندان سمنگان و استقبال از عید

ایبک 3 سرطان 1396 
شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان  روزهای پرازجمع وجوش مردم را شاهد است .
مردم ازگرد و گوشه ی سمنگان به مرکز ولایت شان آمده اند تا برای تجلیل ازعید سعید فطر آماده شوند.
بابه اگبر67 ساله باشنده قریه گل قشلاق ایبک مرکز سمنگان  در کنار جاده با دور دادن غربال مصروف پاک کاری کشمش است ومی گوید که درماه مبارک رمضان وخاصتا بانزدیک شدن عید سعید فطر کارهای شان خوب شده و بطور اوسط روزانه 6  کارتن کشمش پاک کاری میکنم ودر بدل پاک نمودن هر کارتن کشمش از دکاندار200 افغانی مزد می گیرد.
اوگفت:( ای پچم  مه مزدور کار استم هر روز کشمشی دکانداره پاک میکنم  اگه 6 کارتن کشمشه پاک کنم بری مه 12 صد افغانی اجوره میته که خدا مهربان استه او خودش روزی رسان هسته به هرقسمیکه میشه روزی را میرسانه ). 
وی درحالی که از پیشانی اش عرق می ریخت با مهارت خاص غربال را دور می داد وچوبک کشمش را پاک می کرد گفت:سمنگان یک ولایت زراعتی است امسال به تناسب سال های قبل باران نبارید خشکسالی آمد و اقتصاد خانوادها ضعیف شده  واین موضوع سبب شده که مردم کمتر میوه عیدی بخرد.
حکمت الله 25 ساله خوراکه فروش دربازار پائین  شهر ایبک می گوید دردوکان او انواع خوارکه باب وشرینی باب از داخل کشور وخارج از کشور موجود است اما بدلیل خشکسالی اقتصاد خانوده ها ضعیف شده به همین دلیل با آمد آمد عید در فروشات آنان تغییرات زیاد بیامده ومردم میوه جات عیدی کمتر میخرند.
وی گفت ( با نزدیک شدن عید بازر کمی خوب شده است باشندگان قریه های ،گل قشلاق ، سبزی پوش ،سرغانی ، حسن خیل وخواجه سبزی پوش که مشتریان ما است در دکان تجمع کرده ومیوه عیدی میخرند ازیک هفته بدینسو روزانه از 40 هزار تا 60 هزار افغانی فروشات دارم).
اما تعداد از شهروندان سمنگان ازبلند رفتن نرخ مواد خوراکه به خصوص شرینی باب شکایت کردندو عبدالغیاث 38 ساله یک دهقان قریه قوچنهال ایبک میگوید.
من 5 فرزند شامل دو دختر وسه پسردارم از اینکه خشکسالی آمد زراعت خوب نشد  وبرای فرزندان لباس خریداری کردم واما به علت پائین بودن افتصاد نتوانستم برای خود وخانم خود کالا جدید جور کنم.
وی که ازبلند رفتن مواد خوراکه شکایت داشت گفت تاحال میوه عیدی نه خریدم به خاطر که درسال گذشته یک کیلو کلچه 80 افغانی بود واما امسال به  افغانی120 رسیده است.
و اما جوره قل 52 ساله یک دهقان قریه لرخابی ولسوالی حضرت سلطان  از آمدن عید خوشحال بوده که از یک دکان رخت فروشی چندین رقم رخت را برای اعضای خانواده خود خریداری کرده گفت.
( عید خوش آمد امروز 2 سراچه تربوز به مبلغ 8 هزار افغانی قروختم  سه جوره لباس به دختران ، 4 جوره لباس پسران و 2 جوره لباس برای وخانم خود خریدم.)
این دهقان از فروشات محصولات زراعتی خود که تربوز وخربوزه است راضی به نظر می رسید گفت   امسال حاصلا ت تربوز وخربوزه خوب است همه روزه یک یا دو سراچه خربوزه وتربوز به شهر می اورم وآن را میفروشم  به همین دلیل امروز فروشات تربوز را کالا میوه عیدی خریدم.
در همین حال مولوی جان محمد یک تن از علمای سمنگان میگوید این عید یک فرصت خوبی برای خانواده ها مساعد می سازد تا از دوستان و اقاریب شان دید و بازدید نمایند.
وی میگوید ( اگر کسی با کسی شکر رنجی داشته باشد به خانه یکی دیگر برود و عید را با هم تبریکی بگویند همدیگر را به آغوش بگیرند و در این روز ما نباید بین خود کینه و کدورت را دامن بزنیم همگی با احساس اسلامی خوشحالی کنیم).
از سوی دیگر  مسئولان شهرداری ایبک بلند رفتن مواد خوراکی خاصتآ شیرینی باب را تایید نمودند نور احمد سامع شهردار ایبک گفت.
با نزدیک شدن عید اکثریت مردم جهت خریداری به بازار می آیند و خوراکه های مورد ضرورت شان را می خرند از این لحاظ از نگاه اقتصادی زمانی که تقاضا نسبت به عرضه در بازار بیشتر شود این امر باعت بلند رفتن نرخ مواد اولیه میشود.
. به گفته وی از اینکه بازار آزاد است آنان نمیتوانند نرخ ها را اداره و بررسی نمایند
در همین حال منیر رحیمی مسول مطبوعات قومندانی امنیه سمنگان میگوید پولیس این قوماندانی با همکاری سایر نهاد های امنیتی تدابیر شدید امنیتی را در روز های عید اتخاذ نموده است تا مردم روز های عید شان را به خوبی و آرام تجلیل نمایند.
اوگفت آنان در طی یکماه گذشته شبانه به در مساجدی که ختم های قرآن عظیم الشان و نماز تراویح ادا میشد بخاطر تامین امنیت نماز گزاران پولیس توظیف کرده بودند .
وی علاوه کرد آنان در طی دوروز گذشته با ایجاد پوسته های بازرسی بیشتراز 120 اله جاریه را ازنزد افراد واشخاص ولگرد جمع آوری و استفاده پتاقی ها را نیزممنوع قرارداده است ویک تعداد زیاد از تفنگچه های پلاستیکی وپتاقی از دکان ها جمع آوری وآتش زده است.ختم/ابوی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا