سیاست

پلان عمل ملی افغانستان برای قطعنامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد زنان، صلح و امنیت رونماییگردید

کابل 9 سرطان باختر
جمهوری اسلامی افغانستان نخستین پلان عملی ملی خویش برای قطعنامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد زنان، صلح و امنیت را رو نمایی نمود.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه به آژانس باختر، محفل رونمایی این پلان عمل ملی، امروز، با حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان که پلان یاد شده از جانب وی منظور گردیده است، در وزارت امور خارجه برگزار گردید.
این محفل که به اشتراک بانوی اول کشور، اعضای کابینه، اعضای شورای ملی، سفرا و نمایندگان کشورهای دوست و سازمان های بین المللی مقیم کابل و اعضای جامعه مدنی تدویر یافته بود، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه صحبت نموده گفت: "پس از تصویب قطعنامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل متحد، کشورهای مختلف برنامه های عمل ملی را برای دست یابی به  این هدف مهم تهیه کرده اند و افغانستان نیز، به عنوان عضو فعال جامعه جهانی، در این راستا گام هایی رو به جلو برداشته و از ماه  مارچ 2012 میلادی، کار برای تهیه برنامه عمل ملی در پیوند به قطعنامه یاد شده پیرامون زنان، صلح و امنیت را به هدایت رهبری وزارت امور خارجه کشور آغاز کرد که پس از نهایی شدن آن، امروز با حضور رئیس جمهور کشور رونمایی می شود."
سپس، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، با ابراز خرسندی از رونمایی پلان عمل ملی برای قطعنامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد زنان، صلح و امنیت، بر ایجاد شرایطی که در آن زن افغان مطابق به قانون اساسی کشور با مرد افغان در ساختن  یک جامعه مرفه و قانونمند سهم  اساسی داشته  باشد تأکید نمود.
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، با اشاره به احکام دین مقدس اسلام مبنی بر حضور زنان در کارهای عملی و تصیم گیری ها در صدر اسلام، بر عملی شدن پلان ها، قطعنامه ها و قوانین و جمع شدن فکر و عمل در راستای تحقق اهداف تعیین شده، با پیروی از احکام الهی تأکید نموده اظهار  داشت: "تار و پود جامعه ما را دین مقدس اسلام تشکیل میدهد و عمده ترین راه حل ها را در چوکات احکام دین مبین اسلام می  بینیم."
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان افزود: " گاهی اوقات، تعلیم یافته ترین مردم ما زن ستیز ترین  می شوند. امیدوارم که مردان جامعه ما، بعد از این، از  فکر و اندیشه زن ستیزی بر آیند."
ریاست حقوق بشر و امور بین المللی زنان وزارت امور خارجه پلان عمل ملی را در همکاری با ادارات دولتی و مشوره با جامعه مدنی، مقامات محلی در ولایات و سائر جوانب ذیربط تدوین نموده است که از جانب کمیته رهبری متشکل از نمایندگان ادارات دولتی و نهاد های جامعه مدنی به رهبری وزیر امور خارجه منظور گردیده است. تهیه این پلان عمل ملی بیانگر تعهد صادقانه جمهوری اسلامی افغانستان نسبت به موضوع زنان، صلح و امنیت می باشد.
قطعنامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل متحد بتاریخ 31 اکتوبر 2000 صادر گردیده است. این قطعنامه افزایش مشارکت زنان در مسائل مربوط به صلح و امنیت و پایان دادن به خشونت جنسی را یک موضوع صلح و امنیت بین المللی دانسته است.
پلان عمل ملی زنان، صلح و  امنیت دارای ارکان چهار گانه(مشارکت، محافظت، جلوگیری از خشونت، رفاه و بهبود) به  هدف تقویت و مشارکت زنان در خدمات ملکی، افزایش دسترسی زنان به عدالت، تقویت نقش زنان در سکتور امنیتی و افزایش مصئونیت اقتصادی زنان می باشد. در این زمینه، پلان ملی افغانستان چهل و هشتمین پلان عمل ملی در سطح جهان می باشد.
در این محفل، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، نخستین لوح تقدیر زنان، صلح و امنیت را  به خانم مهناز رمضان مسئول قطعات ویژه عملیات های مشترک اعطا نمود. این لوح تقدیر، همه ساله یک بار، به  شخص یا نهادی که در راستای تطبیق پلان عمل ملی قطعنامه 1325 و موضوع زنان، صلح و امنیت در افغانستان کار های شایسته انجام داده باشد اهداء می گردد.
نشست امروزی با سخنرانی وزیر امور زنان، نماینده کشور فنلند، نماینده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان، سفیر کانادا مقیم کابل و رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا